maanantai 28. toukokuuta 2012

Adès: America ym.

Äänitekokoelmani läpikäyntiprojektissa toisena artikkelina on kokoelma brittiläisen Thomas Adèsin (s. 1971) teoksia. Se on otsikoitu avausteoksen mukaan America: A Prophecy. Solisteja on runsaasti, enkä luetteloi heitä kaikkia tässä, mutta orkesterina on City of Birmningham Symphony Orchestra ja kapellimestarina (niissä teoksissa, jotka sellaista vaativat) säveltäjä itse. EMI, äänitetty 2002-03 Birminghamissä ja Lontoossa.
Kokoelma on hyvin monipuolinen. Tuntiin on mahdutettu kaikkiaan kymmenen teosta, jotka ovat valtavan vaihtelevia ja usein erittäin kekseliäitä. Suurin osa käsittää laulusolisteja. Kokoelman avausteos on myös sen pisin. Kaksioisainen America: A Prophecy (1999) kestää vartin. Sen teksti ei ole peräisin William Blaken runosta, vaan mayojen Chilam Balam -käsikirjoituksista.1700-luvulla kootut tekstit ulottuvat 1500-luvun alkuun, ja Adès on ottanut jaguaaripapin profetiasta muutamia aavemaisia säkeitä, joissa idästä tulevat valloittajat polttavat "panemisesta ja ryypiskelystä" heikon kansan tuhkaksi. Mezzosopraano Susan Bickley laulaa nämä säkeet harvinaiseen tyyliin: hän käyttää hyvin kypsymättömältä vaikuttavaa ääntä, joka onnistuu käsittämättömästi kuulostamaan siltä kuin se kantautuisi ajallisesti jostakin kaukaa. Teho on ällistyttävä. Väliin tunkeutuu espanjalainen kuoro, joka lainaa musiikillisia aiheita ja tekstiä katalaanisäveltäjä Mateu Fletxa vanhemman (1481-1553) konkistadorihenkisestä teoksesta La guerra. America vaatii ja kestää useita kuuntelukertoja. Se ei ole mikään musiikillinen jälkituomiomoraliteetti yksiviivaisen pahoista espanjalaisista, jotka saapuivat Uuteen maailmaan korkeakulttuureja rosvoamaan ja tuhoamaan. Teoksen mayavaiheet alkavat yksinkertaisen idyllisesti, mutta siinä on jatkuvasti läsnä hieman painostava pakonomaisuus. Kaiken kaikkiaan tämä yllättävä, omaa musiikillista ainestaan venyttävä, taivuttava, laajentava ja supistava sävellys on kokoelman selvä huipentuma. Sen voi tulkita sivilisaatiohistoriallisena esityksenä, kommenttina kaikenmoiseen kulttuuriseen vastakohtaisuuteen jne. jne. tai sitten voi vain antaa sen tehdä vaikutuksen yhä uudelleen. Uudelleenkuunnellessa voi löytää yhä uusia yksityiskohtia.

 Muita albumin teoksia ovat mm. January Writ, jonka tekstinä on muutama säe Saarnaajan kirjasta, Adèsin sovitus Madness-yhtyeen kappaleesta Cardiac Arrest ja Tennessee Williamsin tekstiin sävelletty Life StoryLevyn päättää pianisti, esseisti, runoilija ja yleisintellektuelli Alfred Brendelin jokseenkin kajahtaneeseen runoon sävelletty suurieleinen Brahms, jossa solistina on baritoni Christopher Maltman. Nykyaikaisen taidemusiikin sarjassa nämä lyhyet teokset ovat mainittavia kaiken omaperäisyytensä ja säkenöivän vaihtelevuutensa ohella myös siitä, että ne pysyvät kuulijan (ainakin minun) korville tervetulleina koko kestonsa ajan. Vaikka harmonioita ja rytmejä on toisinaan venytetty, itse teoksia ei ole altistettu sille arvokkaalle ja päämäärättömälle "kehittelylle", joka usein ei johda mihinkään. Ei sillä, etteikö nykyaikaisin tekniikoin voisi säveltää pitkiäkin teoksia, jotka kestävät mainiosti kuuntelua - sellaisia ei vain ole liiaksi asti. Siksi Adèsin lyhyiden ja tehokkaiden teosten albumi onkin hyvin tervetullut: se voi toimia porttina kaikille, jotka ovat uteliaita, mutta epävarmoja omasta moderninsietökyvystään.

Lyhyesti: napakka ja monipuolinen valikoima ilmeisen monipuoliselta ja merkittävältä nykysäveltäjältä.Vaikka yksityiskohtiin on panostettu, kyseessä ei ole pelkkä erikoisefektikavalkadi, vaan joukko lyhyitä ja mielekkäitä sävellyksiä, jotka ovat joskus - kuten albumin nimiteoksen tai Couperin-sovitusten kohdalla - hyvin vaikuttavia ja jopa lumoavia. Soveltuu sekä taidemusiikin nykysuunnista täysin rinnoin nauttiville että heille, joilla on siihen suuntaan edes jonkinmoista kiinnostusta; heille, jotka pitävät oivaltavista yksityiskohdista; heille, jotka haluavat kartoittaa sitä, miten musiikki voi (ehkä) ohjata tekstin tulkintaa ja tuoda siitä esiin eri piirteitä; heille, jotka haluavat viettää mahdollisimman monitunnelmaisen tunnin audiaalisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti