Jacques Ibert |
Monipuolisuutensa, avarakatseisuutensa ja kosmopoliittisen asenteensa vuoksi Ibert oli erinomainen kulttuurihallinnon ohjastaja, ja hän johti Ranskan Rooman-instituuttia Villa Mediciä 1930-luvulta 1960-luvulle (viettäen tosin osan toisesta maailmansodasta Sveitsissä, kun Vichyn nukkehallitus tuomitsi hänen musiikkinsa rappiollisena jne. jne.) saavuttaen pidetyn aseman Rooman kulttuuripiireissä.
Ibertin muuntautumiskykyinen ja siron kameleonttimainen musiikki on vaivattoman oppinutta ja vapautunutta juuri sillä tavalla, joka keräsi syytöksiä "juurettomuudesta" niiden yhteiskuntamallien piiristä, joita voisi kauniisti kutsua kokonaisvaltaisiksi. Kun hänen teoksiaan kuuntelee, ei voi kuin ihmetellä sitä, että jokin hallinto vaivautuisi kieltämään jotain näin harmittoman ja myönteisen oloista. Mutta ehkä Ibertin musiikissa karehtii tietty oppinut iva ja hyvin kasvatettu keveys, josta nauttiessa on vaikeata uskoa koko sydämestään sankaruuteen, taisteluun tai muihin ehdottomiin lapsellisuuksiin. Jos Ibert on tuntematon, kuten hän Suomessa ikävä kyllä on, voin suositella säveltäjän käyntikortteina mehevän välimerellistä Escales-orkesterisarjaa, nokkavan kevytmielistä Divertimentoa (Divertissement) sekä kahta upeaa konserttoa – toinen huilulle, toinen alttosaksofonille – joista kumpi tahansa olisi muuten varmasti hyvä lisä orkesterin kuin orkesterin ohjelmistoon.
¡Quijotismo prohibido! |
Jacques Ibert:
Le Chevalier errant: épopée choréographique en quatre tableaux d'après Cervantes (Vaeltava ritari: koreografinen eepos neljässä kuvaelmassa Cervantesin mukaan, 1935. 28:21):
I Les Moulins (Myllyt, 4:31)
II Les Galères (Kaleeriorjat, 4:35)
III L'Âge d'or (Kulta-aika, 11:33)
IV Les Comédiens et Final (Näyttelijät & Finaali, 7:42)
Les Amours de Jupiter (Juppiterin rakkaudet, 1945. 29:02):
Ouverture – Enlèvement de'Europe – Léda – Danaé – Ganymède – Retour à Junon
(Alkusoitto – Europen ryöstö – Leda – Danae – Ganymedes – Paluu Junon luo)
Orchestre National de Lorraine, Jacques Mercier.
Timpani, äänitetty Metzissä 2014. 57:23.
Suomessakin uraa tehnyt ranskalainen Jacques Mercier saa ansioluetteloonsa kulttuuriteon tällä albumilla, joka esittelee uusille yleisöille kaksi tavattoman viehättävää teosta – molemmat ensilevytyksiä – ilahduttavina tulkintoina. Metzin vanhasta arsenaalista muokatussa konserttisalissa tehty taltiointi on kaikin tavoin iloinen taidetapaus.
Le Chevalier errant hahmottelee Don Quijoten ihanteellisia kuvitelmia neljässä osassa saavuttaen viehättävän ja vaivattoman tasapainon innovatiivisen detaljoinnin ja fantasioiden laajojen kaarrosten välillä. Ibert vastustaa ranskalaisille muusikoille niin tyypillistä kiusausta maustaa espanjalaisia aiheita pseudoibeerisillä kastanjettistereotypioilla, joskin laajassa ja upeassa kolmannessa osassa pääsee ääneen hieman flamencohenkinen kitara.
Les Amours de Jupiter käsittelee varhaisempaa osaa länsmaisen kirjallisuuden kaanonista. Baletin aiheena ovat nimen mukaisesti Zeuksen eli Juppiterin valitut romanttiset ja lihalliset valloitukset, ja niissähän tosiaan on mistä valita. Lyhyistä numeroista koostuva vastustamattoman viehättävä musiikillinen kertomus jakautuu viiteen osaan, joista viimeisessä ylijumala palaa puolisonsa Heran eli Junon luo nautittuaan kiusauksille antautumisesta kylliksi. Muut episodit on valittu maksimaalisen sensaatiomaisuuden mukaan, kuten kuuluukin, ja niille ominaista on Zeuksen metamorfoosikykyjen käyttö. Osat (NSWF) ovat:
Europen ryöstö härän hahmossa (de Troy, 1716) |
Ledan viettely joutsenen höyhenissä (Boucher, n. 1740) |
Danaen hedelmöitys kultaisena sateena (Chantron, 1891) |
Ganymedeen ryöstö kotkana (toskanalainen mestari, 1600-l.) |
Baletti on ehtymättömän hauska ja viehättävä. Tämän kekseliään ja paikoin vastustamattoman kauniin musiikin kuunteleminen tarjoaa tyylikästä stimulanttia mielikuvitukselle.
Albumi on ollut minulle todella onnekas ja iloinen löytö. Ibertin musiikki on puhdasta nautintoa, jota kuuntelee mieluusti aivan itsekseen tai vaikka Cervantesia ja Ovidiusta lukiessa taustan elävöittämiseksi. On jälleen kerran vaikeata käsittää, miksi nämä teokset eivät ole paremmin tunnettuja ja suosittuja. Ainoa miinus albumille, jonka kantta hallitsee Octavio Ocampon erinomaisesti aiheeseen sopiva maalaus, on että sen kokonaiskesto jää vähän alle tuntiin. Mutta se tunti on täyttä tavaraa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti