Nuori Gustav Holst |
Gustav Holst:
Walt Whitman -alkusoitto, op. 7, H42 (7:21);
Sinfonia F-duuri, "Cotswoldsilainen", op. 8, H47 (23:11);
Talvi-idylli (A Winter Idyll), H31 (9:01);
Japanilainen sarja, op. 33, H126 (10:17);
Indra – sinfoninen runo, op. 13, H66 (15:46).
Ulster Orchestra, JoAnn Falletta.
Naxos, äänitetty Belfastissa 2011. 65:55.
En ollut aiemmin kuullut mitään näistä teoksista, joten minulla ei ole tulkinnallisia vertailukohtia. Musiikki itse on miellyttävää, ja sen parissa viihtyy hyvin, mutta vain muutamissa osissa on vaikuttavaa mieleenpainuvuutta. Enimmäkseen näissä sävellyksissä kuuluu kypsymisvaiheessa olevan säveltäjän vilpitön yritys etsiä omaa ääntään ja tyyliään häntä innoittavien teemojen avulla. Tulkintojen vertailu on minulle mahdotonta, mutta amerikkalaisen JoAnn Fallettan (s. 1954) johdolla Ulsterin orkesteri, jonka työskentelyä en muistaakseni ollut aiemmin kuullut, ottaa teokset vakavasti ja puhaltaa niihin henkeä oikein toimivasti. Musisointi on hyvää tasoa, ja äänitys on ensiluokkaisen selkeä ja täysi. Näitä teoksia on levytetty niin harvoin, että lähes varmasti voi väittää tämän albumin pitävän sisällään äänitysteknisesti parhaat taltioinnit repertuaarista.
William Morris imitoi Brahmsia |
William Morrisin (1834–1896) työhön ja liittynyt tämän ajattelun elähdyttämään Hammersmith Socialist Clubiin (Holst myös johti 1897 alkaen Hammersmith Socialist Choir -kokoonpanoa), jonka kautta tapasi tulevan vaimonsa Isobel Harrisonin. Epädogmaattisessa sosialistikerhossa luettiin vähintään yhtä paljon kaunokirjallisuutta kuin yhteiskunnallisia traktaatteja, ja ensin mainittu kiinnosti Holstia suunnattomasti enemmän kuin jälkimmäinen. Tätä kautta Holst alkoi ihailla suuresti amerikkalaisrunoilija
Walt Whitmania (1819–1892), jonka lyriikan ilmentämät ajatukset amerikkalaisen transsendentismin julistamasta yksilön puhtaasta sielusta tekivät nuoreen muusikkoon vaikutuksen ja todennäköisesti vahvistivat hänen haluaan olla sitoutumatta mihinkään tiettyyn uskonnolliseen tai aatteelliseen järjestelmään.
Walt Whitman esittää Gandalfia |
Holst oli kiinnostunut englantilaisesta kansanmusiikista, ja sen jäljittäminen vei häntä eri puolille Englannin maaseutualueita. Cotswaldin kukkulaiseen ruohostoalueeseen (The Cotswolds) Kaakkois-Englannissa on helppo ihastua, ja niin kävi myös Holstille, joka innostui seudulla säveltämään lyhyen (alle 25 min) sinfonian, joka sai ensiesityksensä 1902. Tässä teoksessa pastoraaliset tunnelmat yhdistyvät hienoiseen kaihoon, ja Holstin kansanmusiikkiharrastukset ovat hyvin esillä varsinkin näppärässä ensiosassa. Teoksen pysäyttää täydellisesti toiseksi osaksi sijoitettu Elegia in memoriam William Morris. Oikeudenmukaisuuden nimissä se on julistettava sinfonian ehdottomasti hienoimmaksi ja vaikuttavimmaksi osaksi, mutta se myös sotkee koko teoksen dramatiikan, ja loput kaksi osaa kuulostavat sen jälkeen kohtalaisen tarpeettomilta lisäkkeiltä, vaikka Holstin orkestraatio onkin miellyttävää. Sinfonian Finaali on tosin melkoinen antikliimaksi.
Talvi-idylli (A Winter Idyll) vuodelta 1897 kuullaan vasta tällä, vuonna 2012 julkaistulla albumilla ensimmäistä kertaa leikkaamattomana alkuperäisasussaan. Riippuu kuulijan mausta, onko kappale ollut 115 vuoden odotuksen arvoinen. Tämä de facto alkusoitto on tyyliltään äärimmäisen mendelssohniaaninen, mutta sisällöltään varsin väljä. Muutama mukava melodia saa seurakseen paljon tyhjää käsittelyä ja venyttelyä, mutta ainakaan tätä ei ole epämiellyttävää kuunnella, kiitos taidokkaan, joskin melko mielikuvituksettoman orkestraation.
Albumin myöhäisintä Holstia on Japanilainen sarja vuodelta 1915, jolloin säveltäjä jo työsti Planeettoja. Musiikki oli tilaustyö Lontoossa esiintyneelle japanilaissyntyiselle koreografille. Kymmenminuuttinen sarja käsittää kuusi hyvin lyhyttä numeroa, joiden käsittelyssä kuuluu orastava modernismi. Mitään japanilaista sen sijaan en tässä musiikissa kuule muutamia yksittäisiä erikoisia sävelkulkuja lukuun ottamatta. Lisäksi mahdollisesti rytmi-instrumenttien käyttö voi olla viittaus kaukoitään, mutta toisaalta yhtä hyvin sen voi lukea stravinskylaisen modernismin ilmentymäksi. Tämä on hauskaa kuultavaa, ja finaalinumero, Susien tanssi, on niin aggressiivisen energinen, että siitä tulisi erinomainen konserttiencore.
Indra paavia imitoimassa. (Miten muuten on tuo trötöpäähine selitettävissä muka?) Grafiikkaa 1800-luvulta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti