Giuseppe Arcimboldon näkemys keväästä, 1573 |
Arcimboldon Kesä (1572) |
Antonio Vivaldi:
Neljä vuodenaikaa (Le quattro stagioni):
Konsertto nro 1 E-duuri, RV 269, Kevät (La primavera)
Konsertto nro 2 G-molli, RV 315, Kesä (L'estate)Konsertto neljälle viululle B-molli, RV 580;
Konsertto nro 3 F-duuri, RV 293, Syksy (L'autunno)
Konsertto nro 4 F-molli, RV 297, Talvi (L'invierno)
Konsertto kolmelle viululle F-duuri, RV 551.
Salvatore Accardo, viulu;
Marianna Sirbu, Sylvie Gazeau, Victor Martin, viulut (RV 580);
Ida Levin, Margaret Batjer, viulut (RV 551);
I Solisti delle Settimani Internazionali di Napoli.
Decca, äänitetty Cremonassa 1987. 63 min 24 sek.
Voi olla outoa kehua jotain musiikkiesitystä musikaaliseksi, mutta tämän Accardo-levytyksen merkittävimpiä kvaliteetteja on juuri sen musikaalisuus. On melko helppoa saada aikaan mukiinmenevä esitys Neljästä vuodenajasta, jos tekniikka on hallussa; sen sijaan todella hyvän ja mieleenpainuvan esityksen tahkoaminen tästä kaikille entuudestaan tuttuakin tutummasta teoksesta on haaste, jonka Accardo läpäisee hämmästyttävän menestyksekkäästi. Olen kuullut terävämpiä ja rapeampia tulkintoja näistä konsertoista, mutten varmasti koskaan kauniimpaa ja musiikillisesti vetoavampaa versiota.
Arcimboldon Syksy (1573) |
Arcimboldon Talvi (1573) |
Kun Kevät, johon suhtaudun ylipäänsä hyvin varauksellisesti, kiskoo minusta Accardon johdolla näin vuolasta kehua, niin muut kolme konserttoa ovatkin sitten ansainneet enää melko estotonta ylistystä. Musisointi on kauttaaltaan huippuluokkaa, tempovalinnat luontevia kuin lämpöinen vesi, ja Accardon viulutaituruuden lisäksi erityismaininnan ansaitsee cembalisti, joka soittaa tätä ongelmallista ja ääneltään joskus kolhoakin instrumenttia erittäin sulavasti ja kauniisti.
Jos joukosta pitää valita jokin konsertto suosikiksi, olisi se minun kohdallani Talvi. Viimat viheltävät miellyttävän riipivästi, liukastelukohtaus on energinen, ja jäistä tihkua jäljittelevät pizzicatot ovat heleämmät kuin koskaan.
Vivaldin muu tuotanto elää (ja voi enimmäkseen hyvin) Vuodenaikojen varjossa. Se on horjumattoman laadukasta, ja myös tätä albumia täydentävät konsertot useammille viuluille ovat barokin kiistattomia mestariteoksia. Tulkinnat ovat samaa tasoa kuin Vuodenajoissa, ja muut solistit pysyvät hyvin Accardon mukana. Tämä on mainio albumi, ja vaikka Rampalin huilutulkinta pysyykin yhä suosikkitulkintanani Vuodenajoista, voi tätä Accardon erinomaista viulukonserttotulkintaa suositella varauksetta traditionaalisen Vivaldin ystäville. Jos en kaikesta tästä kiistattomasta laadusta huolimattakaan vielä aivan pysty suhtautumaan Kevääseen avoimin mielin, lienee menetys omani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti