Casella vuonna 1938 |
Musiikillinen uudistusmielisyys vei Casellan poliittisesti arveluttavaan suuntaan. Hän perusti vuonna 1923 Italian musiikkikulttuurin uudistamiseen pyrkivän järjestön, Corporazione delle Nuove Musichen, yhdessä runoilija Gabriele D'Annunzion ja musiikintutkija Gian Francesco Malipieron kanssa. Puljun ja runoilijan nimen pitäisi jo riittää kertomaan, että järjestö oli ideologisesti perin lähellä Mussolinin fasistipuoluetta. Fasistipuolueeseen liittynyt Casella vaikuttaa olleen kiinnostunut lähinnä ideologian esteettisistä, futuristisista aspekteista. Propagandan tuottamiseen hän ei osallistunut, ja säveltäjäkollegat mainitsevat hänen olleen huomattavan avarakatseinen ja kosmopoliittinen luonteeltaan. Tunnetuin Casellan monista oppilaista on elokuvamusiikin säveltäjänä kuuluisuuden saavuttanut Nino Rota.
Casellan sinfonioita on levytetty sen verran, että saatavilla on jopa levytysten suhteen hienoista valinnanvaraa. Sen sijaan muilta osin säveltäjän keskeistä orkesterituotantoa on saatavilla heikosti. Esimerkiksi tämä albumi koostuu kauttaaltaan esikoislevytyksistä.
Alfredo Casella:
Sarja C-molli, op. 13, 1909–10 (26:16);
Pagine di guerra (Sivuja sodasta), op. 25bis orkesterille, 1915, 1918. 11 min.
I Nel Belgio: sfilata di artiglieria pesante tedesca (Belgiassa: Saksan raskas tykistö etenee);Konsertto orkesterille, op. 61, 1937 (32:42).
II In Francia: davanti alle rovine della cattedrale di Reims (Ranskassa: Reimsin katedraalin raunioiden edessä);
III In Russia: carica di cavalleria cosacca (Venäjällä: kasakkaratsuväen rynnäkkö);
IV In Alsazia: croci di legno... (Elsassissa: puisia ristejä...)
V Nell' Adriatico: corazzate italiane in crociera (Adrianmerellä: italialaisia ammuslaivoja).
Orchestra Sinfonica di Roma, Francesco La Vecchia.
Naxos, äänitetty Roomassa 2011. 69 min 58 sek.
Kulttuuriteoksi luonnehdittava albumi tuo yleisön saataville Casellalta kaksi suurta orkesteriteosta ja yhden pienemmän. Kaikki tehdään italialaisin voimin. Roomalainen kapellimestari Francesco La Vecchia (s. 1954) tulkitsee sävellykset Orchestra Sinfonica di Roman kanssa. Jos purnaa harrasteekseen siitä, miten prkl eliitin hianostelu kulttuuriin pannaan liikaa verom maksajien rahaa, niin kannattaa todella tutustua tähän albumiin: Orchestra Sinfonica di Roma on näet yksi Euroopan harvoista täysin yksityisesti toimintansa rahoittavista sinfoniaorkestereista.
C-mollisarja orkesterille työllisti Casellaa vuosina 1909–1910. Se on hyvin kiintoisa sikäli, että se kuulostaa hämmästyttävän tutulta. Ensimmäinen osa (Alkusoitto) on ainakin suomalaisiin korviin äänimaailmaltaan hyvin sibeliaaninen, joskin ehkä R. Straussin vaikuttaman Sibeliuksen tapaan. Vielä paremmaksi meno käy, kun päästään päätösosaan (Bourrée), jonka alkuteema on lainattu miltei suoraan Sibeliuksen 3. sinfoniasta. Tosin tämän perään kuullaan pian lähes yhtä selkeä muistuma Mahlerin 4. sinfonian alusta. Vaikka musiikissa on paljon tuttua, ei se ole missään nimessä yllätyksetöntä. Päin vastoin, Casellan sarja on kauttaaltaan energistä ja omaperäistä, vaikka käyttääkin muiden teemoja.
Reimsin katedraali tykistötulessa 20.9.1914 |
Casellan täysmodernistista tyyliä edustava Konsertto orkesterille on tilaustyö Amsterdamin Concertgebouw-orkesterin 50-vuotisjuhlakaudelle 1937–38. Se on hyvin omaperäinen, jopa kummallinen, ja ennen kaikkea oikeutetun kunnianhimoinen teos, joka paljastaa Casellan kypsän mestaruuden. Vertailukohtia voisi etsiä Bartókista, Hindemithistä ja myös Šostakovitšista. Aika ei käy pitkäksi, sillä säveltäjä pitää menon vauhdikkaana, ja koko ajan tapahtuu. Hän tekee hyvin täyttä musiikkia, joka on sekä viihdyttävää että rakenteellisesti kompleksista, mitä ei voi kaikista modernisteista sanoa.
Tämän albumin musiikki ei ole ehtinyt käytössä nuhjuiseksi kulumaan, ja ylipäänsä anti kuulostaa erittäin kestävältä. Pidän Casellaa löytönä, jonka ei tarvitse hävetä lainkaan esim. paljon tunnetumman Respighin rinnalla. Maestro La Vecchia puristaa nuoteista kaiken liikenevän energian, siltä ainakin tuntuu. Äänitys on erinomaisen laadukas ja vivahteikas: esimerkiksi Kasakoiden rynnäkkö on taltioitu teknisestikin todella vaikuttavasti. Selkeitä ja innokkaita, nautittavia tulkintoja käytännössä uppo-oudosta, mutta erittäin mukaansatempaavasta ja uudelleenkuuntelua kestävästä ja myös ansaitsevasta musiikista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti