Nikolai Rimski-Korsakov:
Venäläinen pääsiäisjuhla-alkusoitto: Alkusoitto liturgisista teemoista (16:25);
Sergei Rahmaninov:
Sinfonia nro 1 D-molli, op. 13 (38 min)
Sergei Prokofjev:
Oodi sodan lopulle, op. 105 (13:03).
BBC Symphony Orchestra, Gennadi Roždestvenski.
BBC Legends, äänitetty konserteissa Lontoon Royal Albert Hallissa 1978 (op. 105) & 1979. 69 min.
Nikolai Rimski-Korsakov (1844–1908) ei paluuta odottanut, mutta tämä ei estänyt häntä arvostamasta liturgisen musiikin traditioita esteettisin perustein. Hänen monella nimillä tunnettu suuri alkusoittonsa, jota minä kutsun ytimekkäästi Venäjän pääsiäiseksi, syntyi vuosina 1887–1888, jolloin säveltäjällä oli päällä lähes pakonomaisen kiihkeä luomiskausi. Harvinaisen hitaasti ja hartaasti tämän säveltäjän mittapuulla alkava teos kulkee ortodoksiseen liturgiaan liittyvien sävelmien kautta raivokkaan riemulliseen ylistykseen keväälle ja elämän voitolle. Rimski-Korsakov, joka oli kiinnostunut uskonnosta lähinnä antropologisena ilmiönä, kirjoittaa, että pyrkii tässä alkusoitossa yhdistämään Venäjän kansalliseen identiteettiin kuuluvat kristilliset ja niitä varhaisemmat pakanalliset piirteet, jotka voivat hänen mukaansa syrjäisemmillä seuduilla elää rinta rinnan. Hartaimmat ortodoksit eivät ehkä innostu narratiivista, joka rinnastaa kristillisen liturgian pakanallisiin riitteihin, mutta musiikillisesti kappale on Rimski-Korsakovin väkevimpiä ja kokonaisvaltaisimmin tyydyttäviä taidonnäytteitä, joka ansaitsisi olla vielä paljon tunnetumpikin.
Nikolai Rimski-Korsakov |
Nuori Rahmaninov |
Olipa esitys kuinka huono tahansa ja teos kriitikon mielestä epämieluisa, ei nuoren säveltäjän selvästi hyvin vakavamielinen esikoissinfonia ansaitse sellaista tyrmäystä, jonka Rahmaninovin I sinfonia Pietarin lehdistössä koki. Venäjän huomattavin kansallismielinen musiikkikriitikko César Cui, joka oli itsekin säveltäjä, arvioi, että sinfonia oli menestys, mikäli se oli Egyptin kymmentä vitsausta kuvaava teos Helvetin konservatorion järjestämään kilpailuun. Rahmaninov itse väitti, etteivät muiden reaktiot hetkauttaneet häntä, mutta että häntä masensi se, ettei sinfonia ollut tuonut hänelle itselleen tyydytystä. Miten vain, mutta joka tapauksessa fiasko sysäsi nuoren säveltäjän syvään masennukseen ja luovaan ummetukseen, josta hän onneksi nousi osin autosuggestioterapian avulla. Rahmaninov ei kuullut I sinfoniaansa enää koskaan. Kun hän poistui Venäjältä 1917, ei ensimmäisen sinfonian käsikirjoitus ehtinyt matkatavaroihin. Hänen Moskovan-asunnostaan löydettiin vain kahdelle pianolle tehty transkriptio sinfoniasta; itse sinfonian partituuri oli kadonnut ja on kateissa tähän päivään saakka.
Kun ottaa huomioon, mitä kaikkea Venäjällä tapahtui vuosien 1917 ja 1944 välisenä aikana, ei olisi ihme, jos Rahmaninovin julkaisematon esikoissinfonia olisi kadonnut lopullisesti. Paljon ihmeellisempää on, että vuonna 1944, vain hieman Rahmaninovin kuoleman jälkeen, löydettiin juuri piiritykseltä pelastuneesta Leningradista sinfonian eri soitinryhmien nuotteja, jotka olivat jääneet kaupunkiin vuoden 1897 ensi-illasta. Pianotranskription ja säilyneiden soitinkohtaisten nuottien avulla Aleksandr Gaukin (1893–1963) johtama säveltäjien ja musiikintutkijoiden työryhmä valmisti hyvin uskolliseksi ja autenttiseksi arvioidun rekonstruktion Rahmaninovin ensimmäisestä sinfoniasta. Teos sai toisen esityksensä Leningradin konservatoriossa lokakuussa 1945 Gaukin johdolla, ja lopputulosta voi hyvin kuvata menestykseksi. Rekonstruktion uskotaan olevan hyvin lähellä Rahmaninovin alkuperäistä versiota, ja se on hyväksytty mukisematta osaksi säveltäjän teosten kaanonia.
Rahmaninovin sinfonisen orkesterimusiikin suosituin teos on suuri ja lyyrinen II sinfonia, mutta minulle maistuvat parhaiten I sinfonia ja toisaalta myöhäisteos Sinfoniset tanssit. Ensimmäinen sinfonia on voimakas ja rohkea, kohti modernismia tähyilevä sävellys, joka on yhä ankkuroitunut tšaikovskiaaniseen ilmaisuun. Nuori säveltäjä irtautuu rohkeasti perinteisen temaattisen kehittelyn tukiverkosta muodostaen sen tilalle uuden musiikillisen ydinideoiden ja fragmenttien verkoston, joita yhdistellään ja muunnellaan kehämäisesti. Tämä tekninen oivallus nostaa sinfonian paljon monia venäläisiä aikalaisiaan omaperäisemmäksi ja mahdollistaa syvän tunnelatauksen välittämisen ilman sentimentaalista piehtarointia. Toisaalta se saa musiikin ikään kuin pysähtymään keskiosissa eräänlaiseen lyyrisen esiminimalismin tyveneen, joka vaatii esitykseltä paljon ollakseen erittäin kiinnostava.
Esikoissinfoniaksi teos on myös yllättävän ja erottuvan pessimistinen. Sen hätkähdyttävä ja lannistumattoman alakuloinen ensiosa lainaa keskiaikaiseen kuolinmessuun kuuluvaa Dies irae -sävelmää. Melankolia ei kuitenkaan ole tylsää, vaan orkesterissa tapahtuu paljon, ja kuullaan aivan kunnollisia, jopa kiihkeitä, huipennuksia. Toinen osa on vilkas mutta hyvin jaksoittainen, ja hidas kolmas osa lähes pysähtyy surumieliseen ja pahaenteiseen, pettävään rauhaan. Finaali käynnistyy kuumeisella huhkimisella, joka johtaa fanfaariin ja pelottavaan taistelumarssiin, joka on kuin marssivien ruumiiden triumfi. Tämä on hävitty taistelu epätoivoisessa tilanteessa, ja kohtalonomainen tappiotunnelma yhdistää sinfonian jälleen Tšaikovskiin. Orkesteri on massiivinen, brutaali ja julman väkivaltainen äänimaisema, joka päättyy ryskeen tauottua tuomiopäivän koodaan, joka ei lohtua tarjoa.
Varsin ilahduttavasti tämän johdonmukaisen synkän, ankaran, kekseliään ja ehdottoman sinfonian arvostus on ollut nousussa, ja viime vuosikymmeninä siitä on julkaistu useita tasokkaita levytyksiä mm. Mariss Jansonsin ja Vasili Petrenkon johdolla. Nykyään sinfoniaa kuulee lisäksi koko komeudessaan; aiemmin Rahmaninovin sinfonioita oli tavallista lyhennellä jättämällä toistoja pois ja jopa saksimalla vähäisemmiksi arvioituja kehittelyjä. Tällainen supistettu esitys on tarjolla Roždestvenskinkin johdolla Lontoossa, sillä hän suoriutuu sinfoniasta jopa päälle kymmenen minuuttia eräitä myöhempiä tulkkeja nopeammin. Saattaisin nyrpistellä tällaiselle ratkaisulle jonkin vähemmän erinomaisen taltioinnin yhteydessä; mutta tämä on niin vakuuttavaa ja vakaumuksellista musisointia, etten voi kuin kiitellä. Näin jyrkän mutta silti tunteellisen sävellyksen kohdalla voi moneen iskeä kaunistelun halu ja sokerikuorrutuksen nälkä, mutta Roždestvenski takoo musiikkia kuin se olisi hehkuvaa rautaa ja pitää sievimmissäkin kohdissa musiikin sykliset partikkelit tuntuvassa liikkeessä. Esitys tekee leikeltynäkin kunniaa Rahmaninovin sinfonian dramatiikalle, murskaavalle voimalle ja tinkimättömälle, jopa visionääriselle epätoivolle ja alakulolle sekä tappion arvokkuudelle. Typistettynäkin tämä sinfoniataltiointi on triumfi (sanaa riemuvoitto ei oikein voi teoksesta johtuen käyttää), joka ikävä kyllä kärsii metallisesta ja onton kuuloisesta äänitystekniikasta, joka vie tehoja orkestraalisilta detaljeilta.
Sergei Prokofjev |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti