Ei keikuteta venettä. Danten lautta eli Dante ja Vergilius Helvetissä (Eugène Delacroix, 1822). |
Lisäksi hänen nenästään olisi voinut olla kova vastus Danten klyyvarille. |
Liszt jakoi teoksen luonnosvaiheessa kolmeen osaan mukaillen Danten runoelman rakennetta. Helvetti (Inferno) ja Kiirastuli (Purgatorio) saivat muotonsa säveltäjää tyydyttävällä tavalla, mutta ongelmia tuotti Paratiisi (Paradiso). Tämän edustaman laajemman kulttuuris-uskonnollisen pulman kanssa Liszt ei ole yksin tai edes huonossa seurassa. Juuri kukaan ei ole koskaan kyennyt sepittämään edes auttavasti mielenkiintoista kuvausta kristillisen taivaan auvosta; rehellisesti puhuen Paratiisi on Danten runoelman pitkästyttävin ja paisutelluin osa, jonka läpi mateleminen on koettelemus sinänsä.
Wagner ja Liszt pianon ääressä. Postikortti 1900-luvun alusta. |
Kiitti helvetisti. |
Dante-sinfonian musiikki on ansiokasta ja kekseliästä. Siinä on paljon kromatiikkaa (puolisävelaskelin kulkevaa melodiaa), joka oli 1800-luvun puolivälissä muodikkainta avantgardea. Helvetti alkaa tämän sielujen loppusijoituspaikan portteja kuvaavalla synkällä ja uhkaavalla teemalla, ja etenee siitä myrskyisän viiman saattelemana kohti syviä syövereitä. Lisztillä oli mielessään varsin yksityiskohtainen ohjelma, ja kolmeen isoon jaksoon musiikillisesti jakautuva Helvetti sisältää hänen näkemyksensä kohtauksesta Francesca da Riminin kanssa, ja tiettävästi seitsemännen piirin musiikissa kuulemme häpäisijöiden irvokkaan, tuskaisen naurun. Nämä episodit ja niiden erottaminen 20-minuuttisen osan seasta voi olla tavalliselle kuuntelijalle hieman hankalaa, mutta toisaalta ilman mitään kuuntelullisia ohjenuoria osa saattaa nopeasti käydä hyvin jaksoittaiseksi ja kryptiseksi. Oma kuunteluehdotukseni aloittelijoille lainaa Lisztin hylkäämää konseptia: osaa kuunnellessa voi tarkastella vaikkapa Gustave Dorén Danten Helvettiä varten tekemiä erinomaisia grafiikoita. Tai sitten voi antaa vain mielikuvituksensa operoida vapaasti. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että helvetti ei ole pelkkää tulimyrskyä, vaan käsittää melko rauhallisiakin soppia. Osan loppua kohden palataan voimakkaisiin jännitteisiin ja koviin ujelluksiin, jotka sopisivat hyvin esim. vanhoihin kauhuelokuviin. Helvetti jää taakse sopivan infernaalisen paukkeen säestämänä.
Kiirastuli kuulostaa Helvetin jälkeen jopa ihan miellyttävältä ja rauhalliselta paikalta, jopa seesteiseltä ainakin aluksi. Tämän osan keskeisintä ja hienointa antia on ansiokas ja teatraalisen hallittu fuuga. Musiikki ei ole hassumpaa, mutta jos ei tietäisi, ei sitä tulisi yhdistäneeksi kiirastuleen. Kiirastulessa puhdistuneet sielut nousevat taivaaseen, josta kuullaan vain aavistus, kun Liszt esittelee naiskuoron voimin Magnificatin eli Marian ylistysveisun. Se on hyvin kaunis ja tasoittelee sinfonian jonkinlaiseen autuaaseen utuun, mikä ei ole varsinaisesti huono lopetus, joskin minua jää vaivaamaan ajatus siitä, mitä olisimme voineet saada, jos Wagner olisi kerrankin onnistunut pitämään ajatuksensa omana tietonaan. (Hän ei ollut siinä hyvä.)
Lisztiä arvostetaan johdonmukaisesti korkeammalle pianistina ja pianosäveltäjänä kuin orkesterisäveltäjänä, ja Dante-sinfonian pariksi sopii hyvin ns. Dante-sonaatti, joka on pianistinen matka halki Infernon. Liszt sävelsi tämän laajan ja vaativan sonaattimuotoisen pianofantasian vuonna 1849, ja se on julkaistu osana laajaa pianoteosten kokonaisuutta nimeltään Années de pèlerinage, joskin se on suosittu aivan itsenäisenä pianistisena taidonnäytteenä.
Franz Liszt:
Dante-sinfonia (Sinfonia Danten Jumalaisesta näytelmästä, S109):
I Inferno (21:41)Damenchor des Rundfunkchors Berlin;
II Purgatorio (20:50)
-Magnificat (7:42).
Berliner Philharmoniker, Daniel Barenboim.
Après une lecture de Dante (Danten lukemisen jälkeen; Fantasia quasi Sonata, S161/7; "Dante-sonaatti"; kappale nro 7 sarjasta Années de pèlerinage, Deuxième Année: Italie) (16 min 18 sek).
Daniel Barenboim, piano.
Warner Apex, äänitetty Berliinissä 1994. 66 min 33 sek.
Argentiinalainen Daniel Barenboim (s. 1942) on jonkinmoinen Lisztin esitaistelija, tunnettu ja arvostettu kapellimestari, joka on uhrannut aikaansa tämän säveltäjän orkesterituotantoon, johon monet kollegat eivät suostu koskemaankaan. Lisztin musiikkiin uskominen ei käy aina ihan vaivattomasti (joskin se on paljon helpompaa kuin esim. helvettiin uskominen), mutta tällä konserttitaltioinnilla Barenboim on vakuuttunut Dante-sinfonian ansioista ja panee Berliinin filharmonikot soittamaan yhtä vakaumuksellisella panoksella kuin Wagneria esitettäessä. Hän pitää rapsodisen rakenteen niin kiinteänä kuin mahdollista, ja ymmärtää rakentaa Lisztin nautinnollisen teatraaliset kliimaksit huolella sekä räjähtävällä energialla. Varsinkin Helvetin lopetusjakso on sellainen esitys, että oksat pois. Samoin Magnificat, joka voi pahimmillaan väljähtyä kitschiksi, säilyttää vilpittömän hartauden ja teatraalisen täyttymyksen tasapainon. Berliinin filharmonikot soittaa erinomaisesti ja paikoin asiaankuuluvan pirullisesti, ja myös orkestraalisiin efekteihin on panostettu äänityksenkin puolelta. (Jos ei tietäisi, ei tätä välttämättä edes uskoisi konserttitaltioinniksi.) Epäilijöitä tämä teos ei varmaan saa vakuuttumaan, mutta ainakaan esityksestä se ei jää tällä kertaa kiinni.
Barenboim oli tunnettu pianistina ennen lähtöään kapellimestarin uralle, ja hän on vielä sinfoniaakin ylettömämmissä tunnelmissa helvetillisen Dante-sonaatin parissa – ainakin paikoin. Rauhallisemmissa osissa ajatus alkaa harhailla, eikä Barenboimin tulkinta enää olekaan niin pysäyttävä kuin silloin, kun hänellä on käytössään Lisztin kekseliäiden pianististen kummajaiskuperkeikkojen kavalkadi. Esityksen onnistumiseen vaikuttaa myös se, että äänitys on jokseenkin alavireinen. Tällainen näytöskappale vaatisi pianolta syvyyttä ja laajuutta, mutta lopputulos on tällä kertaa hieman ahdas ja rajoittunut.
Teldecin alun perin julkaisema aines uudelleenjulkaistaan Warnerin halvassa Apex-sarjassa. Tämä tarkoittaa sitä, että surkeassa ohjelmalehtisessä ei kerrota kiinnostavista teoksista yhtikäs mitään. Kai pitäisi olla tyytyväinen siihen, että mukaan on sentään liitetty Magnificatin sanat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti