Felix Mendelssohn |
Joseph Neil Patonin näkemys Kesäyön unelman taika(sieni?)metsästä. |
Kautta linjan Mendelssohnin ote on ihastuttavan kepeä yhdistelmä klassillista raikkautta ja romanttista aistillisuutta. Yleensä kokonaisuutta ei pidetä yhtä tasokkaana kuin säveltäjän konserttoja, oratorioita tai myöhempiä sinfonioita, mutta minä pidän Kesäyön unelmaa hänen parhaaseen ja innoittuneimpaan tuotantoonsa kuuluvana. Tämä on musiikkia, jossa Mendelssohnin sävellystyyli on parhaiten edukseen.
Kesäyön unelman näyttämömusiikin suurimmat orkesterinumerot on koostettu sittemmin orkesterisarjaksi, josta on tehty lukuisia levytyksiä. Mendelssohniin tutustuvalle niissä on epäilemättä kylliksi, mutta Shakespearen juhlavuonna vain (lähes) täydellinen näyttämömusiikki puhuttuine teksteineen kelpaa. Tällaisia levytyksiä on tehty sangen vähän, ja tässä niistä tietääkseni viimeisin:
Felix Mendelssohn:
Musiikki William Shakespearen näytelmään "Kesäyön unelma".
Kathleen Battle, sopraano; Frederica von Stade, mezzosopraano;
Judi Dench, kertoja;
Tanglewood Festival Chorus;
Boston Symphony Orchestra, Seiji Ozawa.
Deutsche Grammophon, äänitetty Bostonissa 1992. 55 min 38 sek.
Tämä vuoden 1992 levytys käsittää Mendelssohnin näyttämömusiikin lähes kokonaisuudessaan: vain yksi lyhyehkö välinumero on jätetty pois, eikä sitä osaa kaivata.
Seiji Ozawa (s. 1935) johtaa ilahduttavan läpinäkyvällä soinnilla loistavaa Bostonin sinfoniaorkesteria heleään, kepeään ja tyylikkääseen tulkintaan. Orkesterisoinnin selkeys ja läpikuultavuus on tässä esityksessä suuri etu, vaikka toisaalta esimerkiksi Häämarssiin kelpaisi minun puolestani vaikka vähän massiivisemminkin yhteen sulautuva ääni. Kathleen Battlen (s. 1948) ja Frederica von Staden (s. 1945) laulut keijurooleissa eivät ehkä ole kokonaisuuden suurimpia mestariteoksia, mutta ne ovat läpeensä viihdyttäviä numeroita, ja laulajien äänet ovat ihastuttavia, puhtaita ja pehmeitä.
Melodraama on hieman ongelmallinen lajityyppi, sillä äänittellä puhutun sanan ja musiikin yhdistelmän dramatiikka voi toimia toisin kuin näyttämöllä. Dame Judi Dench on kuitenkin loistava valinta lausujaksi. Hän esiintyy varman koruttomasti ja tekstiä suurentelematta, ja silti lopputulos tavoittaa Shakespearen hyväntuulisen maagisen hengen. Lausunnan ja orkesterin yhteensovitus on tekniseltä kannalta parhaita kuulemiani. Denchin ei tarvitse taistella tai mylviä, vaan voi esiintyä pehmeästi hukkumatta orkesterin alle, ja joka sana on selvä ilman mukana tulevan tekstin lukemistakin.
Näyttämöllä Shakespearen ja Mendelssohnin yhdistäminen ei välttämättä enää ainakaan näin täydellisessä mitassa ehkä toimisi, mutta ainakin kuulokuvana tämä esitys on kaikin puolin täysosuma, rakastettava ja valoisasti säkenöivä musiikillinen näkymä juhannusyön valkeaan taikaan ja uskomattomiin hullutuksiin ja huumauksiin, jotka silti pysyvät miellyttävän klassisissa raameissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti