Levyhyllyn kolmantena aakkosjärjestyksellisenä artikkelina on kaksoislevy kahden espanjalaisen pianomusiikkia. Isaac Albénizin (1860-1909) Iberia-sarja sekä Navarra-kappale ja Enrique Granadosin (1867-1916) Goyescas-sarja. Double Decca (2CD), pianistina Alicia de Larrocha, äänitetty Lontoossa 1972 ja 1976.
Molemmat
teokset ovat hyvin tunnelmallisia ja hyvin espanjalaisia, ja molemmat
säveltäjät edustavat Espanjan romanttisen musiikin huippua, ja molemmat
myös kuolivat valitettavan varhain: Albénizin terveyden mursi
munuaissauraus, ja Granados taas painui meren pohjaan saksalaisen
sukellusveneen torpedoimana.
Iberia
on tunnelmallinen ja kunnianhimoinen, reippaasti yli tunnin pituinen
kahdentoista pianokappaleen sarja, jota ei tosin alun perin sarjaksi
sävelletty. Innoittajina ovat Espanjan paikat ja ilmiöt. Iberia ei sovi
aivan harmittomaksi taustamusiikiksi, sillä mm. rytmit, jotka ottavat
usein vaikutteita espanjalaisista tansseista, ovat usein monimutkaisia
ja yllätyksellisiäkin. Tämä ei missään nimessä vähennä teoksen
nautintoa. Päätösosa Eritañan flamencomaiset vaikutteet ovat esimerkiksi todella herkullisia.
1800-luvulla
varsinkin ranskalaiset säveltäjät innostuivat Pyreneiden
eteläpuolisesta "eksotiikasta" ja ottivat tavaksi lisätä sävellyksiin
joitakin trumpetteja ja kastanjetteja kutsuen lopputulosta espanjalaiseksi. Albénizin Iberia
on aivan toisella tavalla läsnä pysyvää ja syvemmän oloista musiikkia.
Siinä sävyjen kirjo on laajempi, eikä siitä tule vaikutelmaa turistin
katseesta.
Albénizin Navarra ei päässyt osaksi Iberia-sarjaa,
sillä säveltäjä ei pitänyt sitä kyllin tasokkaana. Itsekritiikki
saattoi olla hieman kovanpuoleista, sillä hyvin viehättävähän tämäkin
kuusiminuuttinen, rytmikäs kappale on.
Granadosin Goyescas-sarja
saa innoituksensa Francisco de Goyan (1746-1828) kuvataiteesta
espanjalaisen elämän ilmentäjänä. Goyan synkimpien painajaisnäkymien
musikalisointia ei kannata odottaa, mutta on tämä sarja tällaisenakin
niin värikäs ja monipuolinen ja soolopianoesitykseksi häikäisevän
runsas, että eipä siihen oikein osaa karmaisevuutta
kaivatakaan.Varsinkin toisen sarjan avausosa El amor y la muerte (Rakkaus ja kuolema) on kunniakas ja pysäyttävän surumielinen teos. Vielä sitäkin muistettavampi on ensimmäisen osan päätös Quejas, o La maja y el ruiseñor (Valitus eli Kaunotar ja satakieli).
Tämä kauneudessaan hämäävän vaivaton, mutta hyvin tutkiskeleva teos
vetää vaivatta vertoja Lisztin parhaille pianistisille saavutuksille. Se
tuntuu ylittävän kaikki soittimen rajoitukset ja liikkuvan täydellisen
vapaasti.
Itse
esityksiä minun onkin vaikeampi arvioida, kun en ole näistä ainakin
meillä valitettavan tuntemattomista ja harvoin vastaan tulevista
teoksista juuri muita tulkintoja kuullutkaan. Mutta ainakaan en mitään
tyhjää teatraalisuutta tai suurentelua tämän kaksoislevyn esityksissä
kykene tunnistamaan.
Lyhyesti:
monipuolinen ja tunnelmallinen kokoelma mitä tasokkainta espanjalaista
klassista pianomusiikkia. Soveltuu niin romanttisen pianomusiikin kuin
Espanjankin ystäville ja niille, joita kiehtovat pianon ilmaisuvoiman
rajat. Parhaimmillaan myöhäisillassa täyteläisen lasillisen äärellä
kuultuna. Ei vaadi kuuntelemista järjestyksessä, vaan kaikki osat
toimivat myös aivan itsellisinä sävelrunoina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti