Bach:
Orkesterisarja nro 2 H-molli BWV 1067, Orkesterisarja nro 3 D-duuri BWV
1068, Orkesterisarja nro 4 D-duuri BWV 1069; Cembalokonsertto F-molli
BWV 1056; Konsertto neljälle cembalolle A-molli BWV 1065. Münchener
Bach-Orchester, Karl Richter. Eloquence (Deutsche Grammophon), äänitetty
1961-73.
CD:n
ohjelmassa konsertot on hieman erikoisesti työnnetty orkesterisarjojen
väliin, mutta ohjelmisto on vakaata ja innoittuneinta Bachia. Mukana
ovat ikuiset massasuosikit, 2. orkesterisarjan soittoääni-Badinerie ja 3. orkesterisarjan ikivihreä Air. Neljännestä
orkesterisarjasta on tipautettu alkusoitto pois. Se on omituinen
ratkaisu, mutta ilmeisesti sille ei ollut tilaa levyllä, jonka
kokonaisajaksi on saatu periaatteessa kiitettävä lukema 78:45. En pidä
tällaisesta leikkelystä: mieluummin olisi sitten vain pitänyt jättää
konserttoja pois sen sijaan, että laitetaan levylle silvottu
orkesterisarja.
Cembalokonserttojen
vuoksi on syytä liittää tähän levyyn tietty varaus. Jotkut ihmiset
eivät voi sietää cembalon ääntä. Kapellimestari Thomas Beechamin mukaan
cembalo kuulostaa siltä kuin luurangot parittelisivat peltikatolla.
Cembaloninhoajille tämä ei ole oikea albumi, vaikka konsertot ovatkin
hyvin lyhyitä. Itse olen sangen suvaitsevainen cembalon suhteen - se on
minusta usein peräti hauska leimallisesti menneen ajan soittimena.
Esimerkiksi F-mollikonserton lyhyessä Largossa kokonaisvaikutelma
on kuin hyisessä, mutta raikkaassa kevätsateessa. Neljän cembalon
konsertto kysyy jokaiselta solistilta (Hedwig Bilgram, Iwona Fütterer,
Ulrike Schott ja Richter itse) vaivatonta virtuoosisuutta, ja sitä
saadaan.
Esitykset
eivät edusta periodilinjaa, vaan ovat pikemminkin laajennetun
kamariorkesterin tyyliä. Koska, kuten olen jo monen monituista kertaa
maininnut, en ole periodipuristi, on tämä minusta erittäin hyvä
lähestymistapa. HIP-suuntautuneiden kannattanee pysytellä erossa tästä
albumista, mutta muille tarjolla on paljon mielihyvää. Richter kiskoo
orkesterista johdonmukaisen erinomaista soittoa, joka saa pirskahtelevaa
iloa jopa orkesterisarjojen usein synkänpuoleisiin alkusoittoihin -
mikä ei ole aivan vähäinen saavutus. Siltikin tosin monen osan
tanssillisuus kärsii siitä, että Richter on valinnut usein äärimmäisen
tiukat, täsmälliset ja joustamattomat rytmit. Vasket hoitavat osansa
mainiosti.
Tämä
CD on uudelleenjulkaisu Deutsche Grammophonin jo aiemminkin useaan
kertaan liikkeelle laskemista levytyksistä, mutta se edustaa 1900-luvun
aiempaa barokkimusiikin esitystraditiota parhaimmillaan - ja se on
erittäin halpa. Hintaan nähden on ymmärrettävää, että teoksia tai
esityksiä ei ole dokumentoitu kirjallisesti - mutta edelleenkään en
hyväksy alkusoiton leikkaamista neljännestä orkesterisarjasta. Siitäkin
huolimatta tämä on osoittautunut minun kirjanpidossani miellyttävimmäksi
ei-periodityyliseksi esitykseksi näistä Bachin orkesterisarjoista:
näissä on vähemmän alakuloa kuin monessa muussa. Cembalokonsertot ovat
ilahduttava lisä niille meistä, jotka pitävät tästä hauskasta
soittimesta kohtuullisina annoksina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti