Anton Arenskin (1861-1906) tuotanto äänitekokoelmassani päättyy tältä haavaa tähän konserttolevyyn:
Arenski: Pianokonsertto F-molli op.2; Fantasia venäläisistä kansanlauluista op.48; Suvorovin muistolle; Sinfoninen scherzo. Konstantin Šerbakov, piano; Venäjän filharmoninen orkesteri, joht. Dmitri Jablonski. Naxos, äänitetty Venäjän valtiollisen TV- ja radioyhtiön studiossa 5 Moskovassa maaliskuussa 2008.
Arenskin
pianokonsertto on nuoruudentyö (opusnumero 2), jonka hän sävelsi
ollessaan yhä konservatorio-oppilas Pietarissa. Se on myös jonkinmoinen
pioneeriteos, sillä pianokonsertto oli teostyyppinä vasta toden teolla
saapunut Venäjälle nuoren Arenskin elinaikana. Ei ole siis ihme, että
säveltäjä on tukeutunut erittäin selvästi länsi- ja keskieurooppalaisiin
malleihin teosta säveltäessään. Velka Chopinille ja Lisztille
on ilmeinen - niin ilmeinen, että teos vaikuttaa välillä B-luokan
pastissilta näiden mestarien työstä. Musiikki ja käsittely ei sinänsä
ole huonoa, ja Arenskilla on selvästi korvaa varsinkin Chopinin hennolle
melankolisuudelle.
Konsertto
on enimmäkseen kaunista, mutta myös onttoa ja jo kertaalleen parempana
(Chopinin ja Lisztin omissa teoksissa) kuultua musiikkia. Teos ilmentää
suurta teknistä kypsyyttä opiskelijalta, mutta siinä ei ole juuri
innoitusta, vaikka Šerbakov,
joka on suurenmoinen pianisti, tekeekin parhaansa lyyrisissä ja
jokseenkin mekaanisen haaveksivissa soolo-osissa. Pianismin vaativuutta
ei näet sovi epäillä: tämä teos vaatii solistilta paljon herkkyyttä,
mutta tarjoaa ikävän vähän takaisin. Kuvaavaa on, että
mielenkiintoisimpana yksityiskohtana minulle on jäänyt konsertosta
mieleen hitaan keskiosan orkestraalinen avaus, jossa on yllättävää
sibeliaanisuutta. Teoksen kaksi ensimmäistä osaa ovat kauniita, mutta
vailla omaa ääntä. Tämä kaikki on kuultu moneen kertaan alkuperäisenä.
Finaali on konserton osista heikoin. Siinä säveltäjä laskee tiukan ja
läpitunkevan tahdin varaan, mutta lopputulos on ikävystyttävä, ja
orkesterin hakkauksesta saan ainakin minä tarpeekseni jo ensimmäisen
parin minuutin aikana.
Levyn päätösteokseksi valittu, päiväämättömänä arkistojen uumenista löytynyt Sinfoninen scherzo
on niinikään mitä ilmeisimmin opiskelija-Arenskin kynästä. Se on
teknisesti tasalaatuinen teos, josta on turha etsiä syvyyttä, vaikka
orkestraatiossa onkin tiettyä kokeilevaa viehätystä täysin rutinoituneen
käsittelyn keskellä.
Albumin teoksista minua eniten miellyttää pianolle ja orkesterille kirjoitettu Fantasia venäläisistä kansanlauluista.
Se on rapsodinen konstruktio, jonka pääteemat on venäläisten
nationalistisäveltäjien tapaan otettu etnologisista tutkimuksista. Tämä
kahdeksanminuuttinen teos on albumin väkevin ja innoittuneimman oloinen
sävellys, jonka tumma ja välistä vyöryvä melodisuus tuntuu viittovan
Arenskin oppilaan Rahmaninovin pianokonserttojen maailmaan.
Suvorovin muistolle on tullut aiemmin vastaan Svetlanovin tulkintana, ja tämä triumfimarssi ei petä nytkään paremmalla äänitystekniikalla taltioituna.
Tämän levyn teokset eivät edusta säveltäjän tuotannon huippua, mutta näistä puutteista huolimatta on ilo kuulla
Štšerbakovin herkkää, oivaltavaa ja vaivattoman virtuoosista pianismia.
Hän onnistuu usein kiinnittämään huomion pianokonserton vahvuuksiin sen
ilmeisten heikkouksien asemesta. Jablonski ja Venäjän filharmonikot
tekevät myös kelpo työtä.
Lyhyesti:
keskinkertainen pastissipianokonsertto erinomaisesti esitettynä +
muutamia muita laadultaan vaihtelevia harvinaisuuksia. Sopii heille,
joille Chopinin oma tuotanto ei riitä sekä Arenski-faneille, jotka
haluavat koota täydellisen kokoelman.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti