Bach:
Kosketinsoitinkonserttoja (osa I): nro 1 D-molli & nro 7 G-molli;
Brandenburgilainen konsertto nro 5 D-duuri; Kolmoiskonsertto A-molli.
Angela Hewitt, piano; Australian kamariorkesteri, Richard Tognetti.
Hyperion, äänitetty Sydneyn konservatoriossa helmikuussa 2005.
Tämä
on ensimmäinen osa levyparista, joka käsittää Bachin
kosketinsoitinkonsertot ja muutamia muita teoksia pianokonserttomaisina
sovituksina. Ensimmäisenä
Hewittin erottaa aiemmin kohtaamastamme Gavrilovista soiton joustavuus
ja riemua herättävä vapautuneisuus. Tässä soitanto ei ole raskasta eikä
kohtalonomaista, eivätkä teokset kärsi siitä lainkaan. Siinä missä
Gavrilov vaikuttaa sisäänpäinkääntyneeltä, säteilee Hewittin soitosta
mielikuvituksekkuus ja luontevan oloinen kommunikatiivisuus. Molemmilla
lähestymistavoilla on viehätyksensä: Gavrilovia voi ehkä pitää
meditatiivisempana, mutta itse viihdyn Hewittin parissa pidempään ja
useammin.
Hewittin
joustavuus ei tarkoita tyylitajun tai tarkkuuden unohtamista. Hänen
soitossaan virtuoosinen tekninen taituruus on mukana, mutta yleensä
taka-alalla. Se ei varasta huomiota, vaan tuntuu laskevan teokset
vapaiksi nauttimaan omasta suurenmoisuudestaan. Siitäkin huolimatta jäin
ehkä kaipaamaan muutamiin finaaleihin hieman iskevämpää otetta.
Toisaalta konserttojen keskuksiksi sijoitetut hitaat osat eivät voisi
juuri paremmin päästä oikeuksiinsa. Seitsemännen konserton Andante
ansaitsee erityisen tunnustuksen: siinä on kaikki kohdallaan. Näiden
osien kuunteleminen yksiittäinkin on minusta rahanarvoinen nautinto.
Orkesterissa ei ole moittimista. Ilahduttava, avara ja kaiken kaikkiaan
suositeltava levy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti