Daniel-François-Esprit Auber (1782–1871) oli aikansa menestyneimpiä ranskalaisia oopperasäveltäjä. Hänen tuotantonsa käsittää useita kymmeniä enimmäkseen koomisia oopperoita. Hänen oopperansa La Muette de Portici (Porticin mykkä) laukaisi vuonna 1830 Belgian vallankumouksen, hänen aarioitaan hyräiltiin ympäri Eurooppaa ja keisari Napoleon III teki hänestä hovikapellimestarinsa. Ja mitä on jäänyt jäljelle tuosta verrattomasta menestyksestä ja maineesta? Nimikkoasema Pariisin metroon sekä kaksi kevyen ohjelmiston laitamilla pysynyttä alkusoittoa - tällä levyllä oleva Fra Diavolo ja Le cheval de bronze (Pronssihevonen).
Maailman ranskalaisin etunimi JA maailman ranskalaisin ilme! |
Samaa voi sanoa Louis-Joseph-Ferdinand Héroldin (1791–1833) Zampa-alkusoitosta. Hérold kuoli nuorena, mutta ehti säveltää parikymmentä oopperaa, kaksi sinfoniaa, kuusi balettia ja kolme jousikvartettoa.
Hän ehti säveltää paljon, sillä hänellä ei ollut vaivaa naisista. Hameväki pysytteli loitolla 75-vuotiaalta saksalaiselta kemian professorilta näyttäneestä Héroldista. |
Jacques Offenbach (1819–1880) on tämän kevyen ohjelmiston tunnetuimmasta päästä. Offenbach on cancan-tyylin Mozart ja operetin suurin mestari, vanhan hyvän ajan huolettoman ja rakastettavalla tavalla syntisen Pariisin symboli.
Ma chère absinthe! |
Řezníček. Viimeinkin suht normaalilta näyttävä säveltäjä. |
Rossini. Mahdollisesti tripillä. |
Itävaltalaisen Franz von Suppén (1819–1895) kaksi operettialkusoittoa tekevät tällä levyllä hieman varautuneemman vaikutuksen. Kevyt ratsuväki on useimmille tuttu klassikkopiirretyistä, mutta tässä se on hieman laimea. Aloitus säkenöi ja säväyttää, mutta muuten vaikutelma on hieman liiaksi operettilavasteissa haahuilua. Alkusoiton kontrasteja voisi korostaa enemmänkin, mutta Kunzel haluaa korostaa tämänkin melko banaalin teoksen lyyrisiä piirteitä. Se ei onnistu yhtä hyvin kuin esim. Offenbachin kohdalla. (Ja täsmälleen päinvastoin kuin albumin merkinnät väittävät, Kevyt ratsuväki on operetti eikä itsenäiseksi sävelletty orkesterialkusoitto.) Hieman samasta kärsii Runoilija ja talonpoika.
Telarc on profiloitunut amerikkalaisten audiofiilien ja erittäin ärsyttävien hifistien levy-yhtiönä. Äänitystä ei voi moittia: se on ainakin minun korviini loistelias. Pelkän äänentoistolaadun korostaminen voi kuitenkin johtaa taiteellisen tulkinnan aliarvioimiseen. Onneksi näiden teosten kohdalla sellaista vaaraa ei ole. Tämä on populaaria klassista repertoaaria parhaimmillaan. Kunzel ja cincinnatilaisorkesteri ovat ohjelmistossa kuin kotonaan. Näistä teoksista ja esityksistä on kaiken kaikkiaan melko vaikeata olla pitämättä. Ne ovat kuin kermaisia leivoksia. Minusta levyn kohokohdat ovat Rezničekin ilmiömäinen Donna Diana sekä lyyriset, musikaaliset ja rutiinia kiinnostavammat esitykset tutusta Offenbachista sekä Rossinista.
Lyhyesti: seitsemän ilahduttavaa alkusoittosuosikkia mielekkäinä esityksinä. Tunti vaihtelevan muistettavaa hattaramusiikkia rakastavasti soitettuna ja erittäin tasokkaasti äänitettynä. Sopii orkesteraalisista efekteistä pitäville, klassiseen musiikkiin tutustuville (myös lapsille) ja tasokasta audiaalista huvia haluaville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti