Suomalaiset
voivat halutessaan ylpeillä sillä, että Ruotsi ei ole milloinkaan
tuottanut Sibelius-luokan kansainvälisen tason säveltäjää; Hugo Alfvén
(1872-1960) pääsi lähimmäs tuota tasoa. Hän oli monilahjakkuus ja oli
säveltäjäntyönsä ohella taidokas maalari, ja myös hänen kirjallinen
tuotantonsa on tasokkaaksi mainittua. Alfvén tunnetaan parhaiten Ruotsalaisista rapsodioistaan, joista nro 1 on ansaitusti kuuluisin.
Levyhyllyn
aakkosjärjestyksellisesti neljäntenä artikkelina on äänite, joka
käsittää seuraavat Alfvénin teokset: Sinfonia nro 1 op.7;
Bergakungen-sarja; Ruotsalainen rapsodia nro 2 eli Uppsala-rapsodia
op.24; Juhla-alkusoitto op.25. Royal Scottish National Orchestra, joht.
Niklas Willén. Naxos, äänitetty Glasgow'ssa 1996.
Pääteoksena
on Alfvénin 24-vuotiaana säveltämä, runsaan puolituntisen kestävä
esikoissinfonia (F-molli). Se on nuorukaisen säveltämäksi hyvin kypsä ja
varmaotteinen teos - tosin säveltäjä orkestroi sen uudelleen seitsemän
vuotta ensiesityksen jälkeen. Sinfonia alkaa vakavissa ja hieman
kaihoisissa tunnelmissa, mutta etenee välistä melankoliasta kohti
varovaisesti iloisempia maisemia. Niin paljon kaihon tuntua teoksessa
kuitenkin on, että sitä ei välttämättä heti nuoren miehen musiikiksi
senkään puolesta arvaisi. Finaalissa esiintyy kansansväelmämäisiä
teemoja, jotka antavat musiikille eittämättömän ruotsalaisen maun.
Orkesteria Alfvén käyttelee värikkäästi, sinfonian neljä osaa hän
muotoilee taidokkaasti ja tyylikkäästi. Teoksessa olisi ajoittain
potentiaalia jopa jonkinmoiseen särmikkyyteen, mutta Willén korostaa
kapellimestarina hieman pehmeämpää romantiikkaa, jossa melankolia
voittaa myrskyn.
Bergakungen- eli Vuorenkuningas-sarja
taas on Alfvénin viimeisiä laajamittaisia orkesteriteoksia.
Viisiosainen sarja käsittää kohokohtia samannimisestä baletista, jossa
seikkaillaan pohjoismaiseen tarustoon kuuluvien peikkojen parissa.
Sarjan päätösosa Paimentytön tanssi on ruotsalaisen orkesterimusiikin viehättävimpiä kappaleita, jonka hyväntuulisuus on tarttuvaa.
Uppsala-rapsodia eli Ruotsalainen rapsodia nro 2
juhlistaa vanhan yliopistokaupungin arvovaltaista opinahjoa. Se on
melko hajanainen, mutta hyvin hilpeä ja leikkisä teos - jopa niin
leikkisä, että yliopiston väki piti sitä sopimattomana. Teoksessa
lainataan ja muunnellaan useampaa opiskelijanuorison suosimaa
juomalaulua - tarkkakorvaiset erottavat mm. sen pakollisen Helan gårin.
Tämä bakkanaalimainen ilottelu on hyvin hauskaa niin kauan kuin sitä
kestää, mutta ei jätä erityisen pysyviä muistijälkiä - monien
ryyppäjäisten tapaan.
Juhla-alkusoitto op.25 on
nopeasti sävelletty, runsaat viisi minuuttia kestävä mahtipontinen
teos, johon poloneesirytmi tuo vanhan ajan hovitanssiaisten tuntua.
Musiikilliset teemat ovat mukavia ja mieleenpainuvia, mutta eivät kanna
erityisen pitkälle. Viisi ja puoli minuuttia taitaakin olla tälle
teokselle melko ihanteellinen kesto: teosta tuntuu siltikin olevan
vaikeuksia saada loppumaan.
Lyhyesti:
kelpo kokoelma harvoin kuultuja myöhäisromanttisia teoksia, joista on
helppo pitää. Paikoin hyvin viehättäviä, mutta sujuvasta musiikista
uupuu hieman särmää. (Ilkeilijä sanoisi samaa Ruotsista ja
ruotsalaisista yleensäkin.) Sopii ensi sijassa Alfvénin musiikista
kiinnostuneille ja (sinfonian vakavammista sävyistä huolimatta) hetkiin,
jolloin ei kaivata aivan suurinta mahdollista syvällisyyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti