Useimmat
säveltäjät kuuluvat suureen unohdettujen tai likimain unohdettujen
kategoriaan. Siellä pölyttyy - hieman monia muita ohuempaan
tomukerrokseen - myös Anton Stepanovitš Arenski
(1861-1906). Hän on onnistunut säilyttämään heiveröisen jalansijan
ainakin levytetyssä ohjelmistossa lähinnä muutamien kiistattoman
laadukkaiden kamarimusiikkiteostensa ansiosta. Hänen
orkesterimusiikkiaan esitetään erittäin harvoin Venäjän ulkopuolella.
Se on ainakin osittain sääli, kuten tulen tässä kirjoituksessa vielä
mainitsemaan.
Arenski
syntyi Novgorodissa 1861. Hän osoitti jo varhain suurta musikaalista
lahjakkuutta ja pääsi vuonna 1879 opiskelemaan Pietarin konservatorioon,
missä hänen opettajanaan toimi Nikolai Rimski-Korsakov. Valmistuttuaan Arenski pääsi professoriksi Moskovan konservatorioon, missä hän vuorostaan opetti mm. Sergei Rahmaninovia ja Aleksandr Skrjabinia.
Arenski palasi Pietariin 1895, kun hänestä tehtiin Keisarillisen kuoron
johtaja. Hän kuoli tuberkuloosiin vuonna 1906 Perkjärven parantolassa,
joka tuolloin kuului Suomen suuriruhtinaskuntaan.
Arenski
sävelsi sinfonioita, konserttoja, orkesterisarjoja, lyhyitä
seremoniallisia orkesteriteoksia, baletteja ja oopperaa. Nyt
levyhyllyssä aakkosissa vuoroon tuleva kolmen levyn yhteispakkaus kokoaa
yhteen säveltäjän merkittävimät orkesteriteokset. Tarkemmin:
Arenski: Sinfoniat 1 & 2; Orkesterisarjat 1-3; Balettisarja "Egyptiläiset yöt"; Muunnelmia Tšaikovskin teemasta; Fantasia "Marguerite Gautier"; Alkusoitto oopperasta "Uni Volgalla"; Alkusoitto oopperasta "Rafael"; Alkusoitto oopperasta "Nal ja Damajanti"; Intermezzo jousille; Marssi "Suvorovin muistolle". Venäjän valtionorkesteri (näin sanovat levyn tiedot, mutta oik. Neuvostoliiton valtiollinen sinfoniaorkesteri), joht. Jevgeni Svetlanov. Warner, äänitetty 1983-1990.
Arenskin sävellystyyli melko todennäköisesti miellyttää Rimski-Korsakovin ja varsinkin Tšaikovskin ystäviä.
Arenski tuottaa erinomaisia, venäläisen kaihoisasti tai riemukkaasti
kaartuvia melodioita ja varsinkin kypsällä kaudellaan käsittelee teosten
rakennetta erinomaisesti.
Esikoissinfonia
on varhainen (opusnumero 4) teos, jonka Arenski sävelsi heti
saatettuaan konservatorio-opintonsa päätökseen. Se on 22-vuotiaan
tuotokseksi hyvin kypsää musiikkia, eivätkä sitä vaivaa
harjoitussävellysten haamut. 35-minuuttinen sinfonia on etupainotteinen:
kaksi alkuosaa kestävät molemmat yli kymmenen minuuttia ja kaksi
jälkimmäistä osaa molemmat vajaat seitsemän minuuttia.
Minuun tässä sinfoniassa vetoavat erityisesti sen lyyrisyys, suhteellinen keveys ja ennen kaikkea pakottomuuden tunne. Jopa Scherzo
- tuo sinfonian osa, joka on venäläisten romantikkojen kohdalla
vaarallinen siksi, että siitä muodostuu liian usein hakkaava ja
pitkästyttävä - soljuu hyvin luonnollisesti ja vapaan oloisesti. Se saa
jopa mystisen tunnelman erikoisen pehmeästä trio-osastaan. Kuitenkin jo
heti avausosassa säveltäjä selvästi nauttii pitkärakenteisista,
kauniista melodioistaan, joiden väliin hyökkäävästi soittavat vasket
tuovat uhkaa ja dramatiikkaa.
Toinen osa, Andante pastorale con moto,
on varmasti mieluista kuultavaa kaikille venäläisen melankolian
ystäville. Se on laulumaisen valittava, mutta muistumia avausosan
uhkaavuudesta työntyy välillä esille. Puupuhaltimia olisi voinut käyttää
vieläkin rohkeammin.
Jo riittävästi käsiteltyä Scherzoa
seuraa räjähtävä ja erittäin rimskikorsakovimainen finaaliosa, jossa
Arenskin opettajan vaikutus on ilmeisimmillään. Se on värikäs, joskin
välistä rytmillisesti hieman rigidi huipennus sinfonialle.
Arenskin
toinen sinfonia on kypsän ja teknisesti varman säveltäjän teos. Se on
esikoissinfoniaa yli kymmenen minuuttia lyhyempi ja
kokonaisolemukseltaan kevyempi teos, joka tuo välillä mieleeni Borodinin kuuluisan kakkossinfonian. Arenskin kypsällä kaudella Tšaikovskin vaikutus on vielä paljon ilmeisempää kuin esikoissinfoniassa, mutta ei Rimski-Korsakovkaan ole unohtunut.
Teos
alkaa hieman venäläis-formaalisen oloisesti myrskyisällä ja muutamia
hellempiä melodioita esittelevällä hilpeähköllä osalla, joka kuitenkin
päättyy yllättävän rauhallisesti jatkuen saumattomasti seuraavaan osaan.
Se on todennäköisesti se, jota tulee kuunneltua useamminkin. Romanzan melankolisen valittava ja sanomattoman herkkä melodia saa ansaitsemansa käsittelyn ja johdattaa hieman balettimaiseen Intermezzoon.
Finaali toistaa avausosan ainesta tuoden tiiviiseen sinfoniaan
yhtenäisyyttä ja tarjoten avausosan teemoille sellaisen riemukkaan
huipennuksen, joka yllättäen jää avausosasta puuttumaan.
Yhteenvetona
sinfonioista voi sanoa sen, että vaikka kumpikaan niistä ei ole Suuri
Sinfonia, ovat ne hyviä ja taitavia sävellyksiä, joissa on vetoavaa
melodiankäyttöä. Esikoissinfoniassa säveltäjä käyttää orkesteria hieman
vähemmän hienovaraisesti kuin myöhemmässään, mutta toisaalta
esikoissinfonia on yleisesti spontaanimman tuntuinen. Toinen sinfonia on
taas kiistämättä elegantimpi ja keveämpi otteissaan. Ne luovivat
tyylillisesti Rimski-Korsakovin ja Tšaikovskin
välimaastossa. Niitä kuuntelee mielikseen, ja nautittavia melodioita on
runsain mitoin. Ongelmana näissä teoksissa on tietty persoonattomuus.
Vaikka Arenski yhdistää kahden tunnetun (ja keskenään hyvin huonosti
toimeen tulleen) säveltäjän tyylejä, ei niistä synny kuitenkaan
tunnistettavasti omaperäistä, originellia jälkeä. Musiikki on
tunnistettavissa venäläiseksi, mutta siinä ei ole samanlaista
persoonallista välittömyyttä kuin Rimski-Korsakovin, Tšaikovskin, Musorgskin tai Borodinin teoksissa.
Arenskin kolmesta orkesterisarjasta suosituin lienee toinen, nimeltään "Silhuetteja".
Se on hauska ja viihdyttävä karrikoitujen muotokuvien kokoelma. Alun
perin kahdelle pianolle sävelletty sarja esittelee mm. kammiossaan
pölyttyvän tutkijan (Scientifique/Savant; "vanhoillinen" ja rakastava pastissi barokkityylistä), seurapiireissa liihottelevan koketin (Coquette, kieli poskessa sävelletty turhamainen pikkuvalssi) ja raukean Uneksijan (jostain syystä tässä albumissa nimetty Ajattelijaksi, Penseur, vaikka musiikki nimenomaisesti viittaa Rêveuriin). Tämä humoristinen ja monipuolinen sarja korjasi taakseen myös arvovaltaisen ihailijan: Leo Tolstoi tiettävästi mielistyi siihen.
Arenskin järjestyksessä ensimmäinen orkesterisarja on ilmeeltään paljon kosmopoliittista Silhuettisarjaa
venäläisempi. Se alkaa kansanlauluun perustuvalla muunnelmasarjalla,
joka on niin venäläinen, että se lähes tihkuu smetanaa ja vodkaa -
siitäkin huolimatta, että se saa osakseen muun ohella myös hyvin
barokkityyppisen fuugakäsittelyn. Ensimmäisen orkesterisarjan ehdoton
huipentuma on kuitenkin verrattoman tenhoava, myöhäisiltapäivän
tunnelmaa henkivä Basso ostinato, joka saattaa hyvinkin olla
Arenskin koko tuotannosta se teos, jolla on suurimmat mahdollisuudet
nousta kuolemattomuuteen. Se on kuitenkin nykyään perehtyneemmän väen
herkku, eikä sitä ole ryöstöviljelty siellä, minne se taatusti sopisi -
epookkielokuvan taustalle. Tämä viisiminuuttinen teos jättää hyvin
voimakkaan muistijäljen; siinä on vaivatonta ylevyyttä, ja siinä on
kiistattoman hitin ainekset. Arenski on saanut tässä aikaiseksi jotakin,
joka tuntuu vaativan yhä uuden kuuntelun ja joka jatkuisi ideaalissa
maailmassa määrättömän pitkään. Pachelbelin kuuluisa Kaanon on välittömästi mieleen tuleva vertailukohta.
Kolmas
orkesterisarja on puolituntinen, tyyleillä leikittelevä muunnelmasarja.
Se on viihdyttävä juuri tyylillisen monipuolisuutensa vuoksi. Arenski
selvästi nauttii päästessään säveltämään omia versioitaan 1700-luvun
menuettityylistä ja barokin sekä klassismin maisemissa keinuvasta Gavottesta. Niitä myös melkoisen hauska kuunnella. Varsinkin Menuetti
tuo mieleen soittorasian ja korostaa näin huumorintajuisesti sitä, että
kyseessä on itsestään tietoinen tyylijäljitelmä, joka on pohjimmiltaan
juuri samanlaista hötöä kuin soittorasioiden mekaaniset tanssahtelut.
Myös Hautajaismarssi (Marche funèbre) on erittäin tehokas ja menisi täydestä itsenäisenäkin teoksena. Nokturniin on otettu mukaan piano, jotta rakkaudentunnustus Chopinille
ei jäisi kenellekään epäselväksi. Se on hätkähdyttävän kaunis ja
liikuttava (joskin ehkä hieman laskelmoidusti) osa, joka tuntuu
kaipaavan ympärilleen kokonaista pianokonserttoa.
Yhdessä
Arenskin kolme orkesterisarjaa muodostavat tämän orkestraalisen
kokoelman nautittavimman ja kestävimmän sisällön sinfonioiden ohella.
Muista teoksista mainittava on huippulaatua edustava Muunnelmia Tšaikovskin teemasta, vartin mittainen muunnelmasarja Arenskin ihaileman kollegan eräästä laulusävelmästä. Se on mestarillinen ja nerokas teos.
Balettisarja Les nuits égyptiennes eli Egyptiläiset yöt
on kokoelma kohokohtia säveltäjän samannimisestä baletista. Tämä kolmen
levyn setti tarjoaa varsin huonot kirjalliset esittelyt teoksista,
mutta kappaleiden otsakkeista tunnistamani nimet Arsinoe ja Antonius
viittaavat siihen, että baletti liikkuu Kleopatran (sen seitsemännen,
Elizabeth Talorin esittämän) ajassa. Se on sangen tavanomaista
balettimusiikkia, jossa on muutamia hauskoja ja miellyttäviä efektejä ja
paljon kulunutta mahtipontisuutta sekä tekoitämaista myötähäpeää (Charmeur des serpents, Käärmeenlumooja - arvaatte melodian).
Muut
teokset ovat ooppera-alkusoittoja ja pieniä itsenäisiä teoksia, eikä
niissä ole kovin mieleenpainuvia aineksia, joskin teatraalisuutta ja
täysromanttista orkestraatiota piisaa. Kolmen levyn sarja päättyy
asianmukaisen juhlavissa tunnelmissa marsalkka Aleksandr Suvorovin
(1729-1800) kunniaksi sävellettyyn juhlamarssiin. Suvorov taisteli
kahdeksassa sodassa häviämättä ainuttakaan taistelua, ja marssi sopii
melko hyvin sellaiselle ihmemiehelle.
Tämän kolmen levyn kokoelman arvo on siinä, että se tarjoaa käytännössä
Arenskin koko orkesterimusiikin (pl. konsertot orkesterille ja
sooloinstrumenteille) yhdessä laadukkaasti tulkitussa ja suhteellisen
edullisessa pakkauksessa. Neuvostoliiton valtiollinen sinfoniaorkesteri
eli nykyinen Venäjän valtion sinfoniaorkesteri esiintyy vakuuttavasti ja
tuo Jevgeni Svetlanovin johdolla esiin musiikin vahvat puolet,
erityisesti sinfonoissa.
Svetlanov
(1928-2002) oli orkesterin ylikapellimestarina vuodesta 1965 vuoteen
2000. Hänen ylipitkä, mutta kunniakas uransa sai tyylittömän lopun, kun
Venäjän kulttuuriministeri ykskantaan erotti hänet 35 vuoden jälkeen,
koska hallituksen mielestä Svetlanov teki liikaa ulkomaankiertueita.
Juuri näillä ulkomaankiertueilla Svetlanov pyrki usein esittämään
länsimaissa tuntemattomampien venäläisten musiikkia. Tämän kolmen levyn
kokonaisuudessa Svetlanov joka tapauksessa on täydessä iskussa
perinpohjaisesti tuntemansa orkesterin ja ohjelmiston kanssa. Äänityksen
taso ei ole sitä, mikä tänä päivänä kävisi priimasta. Tämä on yleinen
ongelma neuvostoliittolaisten äänitteiden kanssa: niissä on paljon
erinomaista soittoa ja tulkintaa, mutta äänityksen laatu tapaa jäädä
aina hieman rautaesiripun taakse. Näissä 80-lukulaisissa äänitteissä
ongelmat ovat kuitenkin pieniä eivätkä omalla kohdallani häiritse
nautintoa. (En ole hifisti.)
Käsillä
oleva kolmen CD:n julkaisu on osa Svetlanoville omistettua sarjaa, jota
julkaisee Warner Music France. Siinä on lukuisia osia, ja venäläinen
musiikki on vahvasti edustettuna. Kaikki tämä on hyvin kannatettavaa,
koska 1) Svetlanov oli selvästi erinomainen tulkitsija 2) hän mitä
ilmeisimmin tunsi orkesterinsa 3) hän oli omistautunut venäläiselle
repertoaarille ja siksi tämä sarja voi tuoda ulottuville hyviä
tulkintoja harvinaisista teoksista. Pienten äänenlaadullisten pulmien
lisäksi on myös mainittava, että albumin kirjallinen dokumentaatio on
sangen huonoa: paljon saa lukea Svetlanovin ylistystä, vaikka hänen
taitonsa tulisi selvästi esille itse teoksista. Teosten merkinnät ovat
huolimattomia, ja niissä annetaan niukasti taustatietoa. Tarkkoja
äänityspäivämääriä tai -paikkoja ei ilmoiteta, ja orkesterin nimikin on
annettu anakronistisesti. Albumilehtisessä on jopa esitelty teos, joka
ei ole ilmeisesti päätynyt levylle mukaan. Tekstin englanninkielinen
käännös on huolimatonta. Siitä huolimatta tämä on arvokas ja kätevä
julkaisu venäläisen romantiikan ystäville.
Lyhyesti:
tuntemattoman säveltäjän vaihtelevan tasokas ja enemmänkin vaikutteita
miellyttävästi yhdistelevä kuin omaperäinen, mutta johdonmukaisen
viihdyttävä orkesterituotanto kätevässä ja arvovaltaisesti sekä
palkitsevasti tulkitussa yhteisjulkaisussa. Nousee paikoitellen roimasti
keskinkertaisuuden yläpuolelle. Sopii heille, jotka pitävät
venäläisestä romantiikasta autenttisen venäläisinä tulkintoina eivätkä
ole turhan nirsoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti