Amerikkalainen Leroy Anderson
(1908-1975) ei ollut missään nimessä suuri säveltäjä. Mutta hän oli
omassa lajissaan erinomainen säveltäjä. Levykokoelmani kymmenes
artikkeli käsittää runsaan tunnin - 21 kappaletta - Andersonin
suosituimpia ja tunnetuimpia teoksia. Anderson: Orchestral Favourites. Richard Hayman ja hänen orkesterinsa. Naxos, äänitetty 1989.
Kansikuva
on samanaikaisesti osuva ja harhaanjohtava. Harhaanjohtava se on
sikäli, että Anderson ei ollut mikään lastensäveltäjä. Osuva se on
sikäli, että hänen sävellyksissään on aina taustalla tietty
lapsellisuus. Anderson saavutti suuren menestyksen lyhyillä, menevillä
ja humoristisilla orkesteriteoksilla, jotka ovat usein rakastavia
lajityyppiparodioita tai tiiviitä musiikillisia kuvauksia 1900-luvun
amerikkalaisesta elämästä. Andersonin musiikin huumori ei ole koskaan
ilkeää ja hänen kappaleensa ovat aina harmittomia, joskin usein
nokkelia. Mutta ne ovat teknisesti erinomaisia. Anderson ei löysäillyt
musiikin teorian kanssa - hän tunsi klassisen musiikin ja länsimaisen
kansanmusiikin traditiot perinpohjaisesti opiskeltuaan mm. romanialaisen
säveltäjän George Enescun johdolla Harvardissa. Anderson oli
muodon mestari, ja osa hänen tuotantonsa viehätystä on sen
vaihtelevuudessa. Hän hallitsi halutessaan vaivattomasti tyylipuhtaasti
niin klassisen sonaattimuodon, barokin kontrapunktin, jazz-virtaukset,
jitterbugin kuin hämmästyttävän monen maan kansanmusiikkiperinteetkin ja
kykeni tuottamaan jokaisesta omia uusia teoksia, jotka tuntuvat
syntyneen erittäin vaivattomasti kuin hedelmät puuhun.
Kaikki
edellä mainittu käy ilmi tästä riemukkaasta kokoelmasta. Mukana on
banaalia musikaalista huumoria, joka on toteutettu tietoisen ironisessa
hengessä: The Waltzing Cat sisältää tietysti naukumista, ja Sandpaper Ballet'n
epäkonventionaalisen musiikki-instrumentin jokainen arvannee jo
nimestä. Kulttuurihistoriallista nostalgiaa on saanut harteilleen
huippusuosittu, hiostava ja sarkastinen toimistotyön oodi The Typewriter,
joka (tietysti) hyödyntää tuota mekaanista kapistusta, jonka nykyajan
lapset tuntevat vain vanhojen piirrettyjen kestogageistä. Kokoelmassa on
myös sentimentaalisia kappaleita, jotka haluaisivat ottaa itsensä
todesta, mutta eivät aivan saata. Forgotten Dreams soljuu
sentimentaalisissa unimaisemissa, jotka ovat kuulijasta riippuen
pohjattoman tenhoavia tai kaikessa ironiassaan kiitettävän teräviä. The Phantom Regiment
taas olisi pelkän sävelmänsä puolesta erinomainen marssi mille tahansa
rykmentille, mutta siinä on lisäksi aivan aitoa aavemaista tehoa. Trumpeter's Lullaby antaa soolotrumpetille paljon kaivatun mahdollisuuden puhaltaa hellästi, ja Plink, Plank, Plunk! on nonsense-nimensä veroinen hattarainen pizzicato-pelleily. The Girl in Satin on kornin välimerellinen haavenäky, ja The Syncopated Clock mekanistinen musiikkipila, josta Haydn
olisi varmasti pitänyt (Anderson sävelsi sen ollessaan Pentagonin
Skandinavian-sotilastiedustelujaoston johtaja: hänen vanhempansa olivat
ruotsalaisia, ja hän puhui sujuvasti kaikkia skandinaavisia kieliä).
Kokoelman päättää Andersonin varmasti tunnetuin teos, Sleigh Ride,
joka on monelle tätä terävää ja rakastettavaa orkesteriteosta (jonka
säveltämisellä Anderson viilensi oloaan lämpöaallon aikana vuonna 1946)
tunnetumpi siirappisena ja tyylipuhtaan äklöamerikkalaisena
joululauluna.
Richard
Hayman (s.1920) on vanha tekijä amerikkalaisen klassisen
populaarimusiikin kentällä, ja hän tarjoilee orkestereineen Andersonin
teokset hyvin sopivina: hän ei suurentele niiden hölmöyttä korostaakseen
turhaan ilmeisimpiä vitsejä eikä hän luojan kiitos yritä tehdä
sentimentaalisista teoksista vakavia tai syvällisiä. Orkesteri suoriutuu
moitteettomasti.
Lyhyesti:
tunti hyväntuulisia, ehdottoman laadukkaita ja vaihtelevan korneja
amerikkalaisia lyhyitä klassikoita ajalta, jota kai jo uskaltaa vanhaksi
hyväksi luonnehtia. Sopii lapsille ja hetkiin, joihin kaivataan
tasokasta amerikkalaista nostalgiaa. Hyvin makeita cocktaileja ja
lihottavan hyviä konvehteja virheettömästi tarjoiltuina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti