Kokoelmani
viimeinen Alfvén-albumi käsittä kaksi elokuvamusiikkisarjaa ja
säveltäjäkollegan hautajaisissa esitetyn muistoteoksen. Hugo Alfvén sävelsi musiikin vuonna 1934 ruotsalais-norjalaisena yhteistuotantona valmistuneeseen elokuvaan Synnøve Solbakken. Kyseessä on nobelillakin palkitun Norjan kansalliskirjailija Bjørnstjerne Bjørnsonin
1850-luvulla ilmestynyneen talonpoikaisromaanin filmatisointi, jota ei
ole kovin kummoisena pidetty. Suurta elokuvallista suosiota ei
saavuttanut kymmenen vuotta myöhemmin valmistunut Vilhelm Mobergin kirjallisuuteen perustuva En Bygdesaga
-elokuvakaan. Molempien elokuvien eniten kiiteltyjä osia oli Alfvénin
musiikki. Säveltäjä tiivisti molemmista elokuvista kuusiosaiset
orkesterisarjat, jotka ovat tällä levyllä. Päätösteoksena on Elégie (vid Emil Sjögrens bår) op.38, joka esitettiin säveltäjä ja urkuri Sjögrenin (1853-1918) siunaustilaisuudessa. Naxos-tuotannossa Norrköpingin sinfoniaorkesteria johtaa Niklas Willén, ja äänitys on Norrköpingin De Geer -salista vuosilta 2004 ja 2005.
Molemmissa musiikkisarjoissa Alfvén kierrättää jälleen kerran ainesta Bergakungen-baletistaan,
mutta se ei häiritse. Aineisto on tasokasta ja sopii erinomaisesti
elokuvakerronnan edellyttämiin tunnelmapaloihin. Molempien sarjojen
musiikki on romanttista ja luonnonläheistä: osioiden otsikkoina on
sellaisia elokuvaevokaation helmiä kuin Söndagsmorgon i skogen, Ung kärlek ja Brottslig kärlek. Musiikki ei kuitenkaan ole banaliteettien haavoittamaa, vaan esim. Synnøven Hjärtesång ja Bygdesagan Drömmeri
ovat kaunista ja tunnelmallista, maalailevaa musiikkia, jota on ilo
kuunnella. Varsinkin Synnøvessä kuuluu norjalaisesta kansanmusiikista
vaikutteita ottavaa viulunsoittoa, josta tulee välistä mieleen Edvard Griegin
musiikki. Kyse ei ole mistään suuresta taiteesta, vaan alun perin hyvin
tehdystä käyttömusiikista, joka toimii melkeinpä paremmin ilman
minkäänlaista kuvallista oheistohinaa (ehkäpä siksi albumin
kansikuvaksikin on valikoitunut perin hankalasti hahmottuva August Strindbergin öljymaalaus, joka ei juuri vastaa musiikin herättämiä vaikutelmia).
Elégie
on 12-minuuttinen, odotetun vakavatunnelmainen sävelrunoelma, joka
päättyy varovaisen lohdullisesti. Se ei ehkä ole täydellisen vangitseva,
mutta se on juhlallinen ja silti vailla tyhjää mahtipontisuutta (johon
Alfvén kykeni, kuten eräät hänen alkusoittonsa osoittavat) - siinä on
kehittyvää sisältöä, ja teoksen kunniaksi on sanottava, että sävellys ei
vaikuta vain velvollisuuskunnianosoitukselta kollegalle, vaan sen suru
vaikuttaa aidolta. Ei ole salaisuus, että Alfvén, joka usein kierrätti
säveltämäänsä aineistoa (tämäkin elegia sisältää varahisempaa
näyttämömusiikkia), liikkuu tässä hautajaiselegiassa ajoittain
samantyyppisissä maisemissa kuin hieman myöhemmässä neljännessä
sinfoniassaan, jolloin tulokset olivat vieläkin vakuuttavammat.
Lyhyesti:
tunti viehättävää, viihdyttävää ja herkästi maalattua, laadukasta ja
hieman pastoraalihenkistä elokuvamusiikkia ja tunnelmaltaan sangen
erilainen hautajaisalku- (tai pikemminkin loppu)soitto, jonka
julkaiseminen uutena levytyksenä on on pikemminkin
kulttuurihistoriallinen ja nautinnollinen kuin taiteellinen teko. Sopii
romanttisesta elokuvamusiikista, pohjoismaisesta musiikista ja
Alfvénista pitäville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti