Olen tutustunut Sir Malcolm Arnoldin
(1921-2006) musiikkiin vasta äskettäin. Hän vaikuttaa olevan yhä
pitkälti brittiläinen erikoisuus, jonka musiikkia kuulee mannermaalla -
ja varsinkin Suomessa - hyvin harvoin. Arnold oli hyvin tuottoisa
säveltäjä, jonka tuotanto käsittää yhdeksän sinfoniaa, useita
orkesterisarjoja, lukuisia konserttoja, kamarimusiikkia, oopperaa,
baletteja ja yli sadan filmin edestä elokuvamusiikkia - hän sai vuonna
1957 Oscarin musiikistaan elokuvaan Kwai-joen silta; säveltäjä
piti ko. työtä surkeimpana hänelle koskaan annettuna ja sai sävellystyön
loppuun kymmenessä päivässä.Tällä kertaa on kuitenkin vuorossa kaksi
alkupään sinfoniaa.
Arnold: Sinfoniat nro 3 & 4. National Symphony Orchestra of Ireland, joht. Andrew Penny. Naxos, äänitetty Dublinin konserttitalossa kesäkuussa 1996.
Tämä jokin aika sitten hankkimani levytys oli minulle ensimmäinen tietoinen kokemus Arnoldin musiikista (olen nähnyt Kwai-joen sillan,
mutta siitä on aikaa, enkä kiinnittänyt säveltäjään huomiota). Tiesin
säveltäjästä entuudestaan oikeastaan vain sen, että hänen musiikkinsa on
jakanut mielipiteet hyvin terävästi. Häntä on syytetty lahjattomaksi
banaliteettien viljelijäksi, jonka teokset ovat simplistisiä ja tyhjiä.
Toiset taas tiettävästi pitävät häntä suurena brittiläisen musiikin
nerona ja eräänä 1900-luvun suurimmista säveltäjistä. Näiden teosten
lähemmän kuuntelemisen perusteella ilmoitan omana mielipiteenäni, että
molemmat ääripäät ovat väärässä.
Minä
kuulen Arnoldin musiikissa ironiaa, spontaania taidokkuutta,
laaja-alaista, teeskentelemätöntä tunneilmaisua ja kaikkien edellä
mainittujen vuorottelua, josta teoksiin muodostuu dynamiikkaa ja
jännitettä. Samalla on myönnettävä, että Arnold ei ole myöhempien
aikojen Elgar eikä aikalaisistaankaan esim. Brittenin tasoa. Silti hän
on hyvä keskitason säveltäjä ja (kuten tässä sarjassa tulemme
huomaamaan) ensiluokkainen kevyt säveltäjä. Arnoldin tyyli on sellaista
1900-lukulaisuutta, joka todennäköisesti vetoaisi suureen yleisöön:
siinä on melodiaa, mutta myös modernia dissonanssia ja orkesterin
käsittelyssä on uusklassistista selkeyttä sekä kuulautta. Puhaltimia ja
lyömäinstrumentteja käytetään ennakkoluulottomasti, kekseliäästi ja
usein pilke silmäkulmassa. Arnoldin musiikissa on ripaus Prokofjevia, ja
tämän linkin huomioiminen auttaa kuulemaan siinä myös ironiaa.
Kolmiosainen
kolmas sinfonia vuodelta 1957 on vaikuttava ja kunnioitustakin
herättävä teos, jossa tempojen vaihtelut säväyttävät ja
puhallininstrumentit saavat loistaa. Sinfonia alkaa pitkällä
jousimelodialla, joka henkii surua. Sinfonian vangitsevin osa on pitkä Lento, jossa on lohdutonta autiutta ja anteeksiantamattomuutta. Neljäs
sinfonia (konventionaalisesti neljässä osassa) vuodelta 1960 taas on
huomattavan värikäs teos, jossa käytetään sangen humoristisesti laajaa
valikoimaa eksoottisenpuoleisia länsi-intialaisia rytmisoittimia. Vain
runsaat pari minuuttia avausosasta on takana, kun säveltäjä päästää
esiin sävelmän, jolla olisi voinut epäilemättä tienata paljon muualla
kuin tässä sinfoniassa - se melkein vaatii hyräilemään mukana. Kautta
linjan musiikki on niin vaihtelevaa - hauraasta mahtipontiseen, hellästä
repivään ja synkästä varjosta hehkuvaan auringonpaisteeseen - että se
muistuttaa hyvää kiertoajelua puolieksoottisessa ympäristössä. Se on
kiistattoman viihdyttävä, mutta on myönnettävä, että se ei ole erityisen
syvällinen. Vaikka neljäs sinfonia on selvästi kolmatta romanttisempi,
siinäkin taustalla on jatkuvasti tiettyä levottomuutta, joka ei jätä
kuuntelijaa koskaan aivan rauhaan. Varsinkin päätösosassa on
karikatyyrimaista vääristelyä ja hyvin tietoiselta vaikuttavaa "vastataan nyt niihin yleisön odotuksiin, prkl" -tyyppistä melodista efektielostelua, joka toimii varmaankin parhaiten ironisen kuulotorven läpi välittyneenä.
Orkesteri
soittaa kauniisti - jopa rakastavasti - ja paneutuu ihailtavasti
yksityiskohtiin, mutta säilyttää myös kokonaisuuden yllättävät ja
sykähdyttävät kontrastit. Äänitys on hyvin luonnollinen. Minulla ei ole
vertailukohtia, mutta säveltäjä itse oli konsultoijana läsnä
harjoituksissa ja on antanut tälle levytykselle virallisen siunauksensa,
joten se kai osuu hyvin lähelle hänen omia näkemyksiään ja
tavoitteitaan.
Lyhyesti:
kaksi mukaansatempaavaa ja kekseliästä sinfoniaa, joiden parissa voi
viihtyä, vaikkei 1900-luvun klassinen muuten olisikaan (ainakaan vielä)
omaa mukavuusaluetta; voivat ehkä toimia uteliaille aloittelijoille
eräänä tutustumis- ja totuttelukanavana. Olen itse hieman vaikuttunut ja
ehdottomasti viehättynyt näistä teoksista, enkä panisi pahakseni
Arnoldin kuulemista silloin tällöin vaikkapa suomalaisissakin
konserttitaloissa - jotka eivät ole nähtävästi säveltäjän tämänvuotista
90-vuotissyntymäpäivää (21. lokakuuta [2011]) juuri huomioineet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti