William Alwyn
(1905-1985) oli minulle täysin tuntematon, kunnes näin hänen nimellään
varustetun CD:n kaupassa joitakin vuosia sitten ja ostin sen (ei ollut
kallis) silkasta uteliaisuudesta. Se on tämä: Alwyn: Sinfoniat nro 1 & 3. Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, joht. David Lloyd-Jones. Naxos, äänitetty Liverpoolin konserttitalossa elokuussa 2004.
Alwyn
oli Britannian kulttuurielämässä monipuolisesti vaikuttanut
monilahjakkuus, joka myös maalasi ja kirjoitti runoja. Suuri yleisö
tutustui hänen sävellystyöhönsä elokuvissa: Alwyn sävelsi musiikin yli
70 brittiläiseen filmiin, mutta hänellä on myös mittava "vakava"
tuotanto, joka käsittää viisi sinfoniaa, kaksi jousikvartettoa (13
varhaisen ja epävirallisen kvarteton lisäksi), oopperan ja lukuisia
lauluja.
Kaikesta
lahjakkuudestaan huolimatta Alwyn ei ole - tämän levyn perusteella -
uponnut minuun. Tämä on kokoelmani vähiten soittoaikaa saaneita osia.
Alwyn pääsi sinfonian makuun kypsässä iässä, yli nelikymppisenä.
Esikoissinfonia vuodelta 1949 on muodollisesti myöhäisromanttinen teos,
ja siten sen pitäisi periaatteessa olla minuun vetoavaa tyyppiä. Miksi
sitten se ei tee minuun edelleenkään kovin kummoista vaikutusta?
Tunnistan, että teoksessa on paljon ainesta, joka voisi olla
emotionaalisesti vetoavaa; huomaan, että säveltäjä osaa käsitellä
orkesteria ja että orkestraatiossa on paljolti sellaista uhkeutta, jota
tavallisesti arvostan. Lyhyt Scherzo on sinfonian osista minulle
mieluisin - eikä vain siksi, että se on lyhyt ja tiivis. Se on leikkisä
ja iloluontoinen.
Mutta
mikä Alwynin esikoissinfoniassa tai minussa sitten on vikana? Teosta ei
ole ainakaan yhtenäisyydellä pilattu. Eri osat eivät tunnu kuuluvan tai
sopivan yhden ja saman teoksen osiksi. Lisäksi musiikin emotionaalinen
sisältö kärsii puhdin puutteesta, eikä syypää ole orkesteri, joka
Lloyd-Jonesin johdolla soittaa puhtaasti ja parhaansa yrittäen.
Musiikillinen aines on sinänsä taitavasta orkestraatiosta huolimatta
hieman tasapaksua. Se on kiistattoman melodista eikä se ole
tyylillisesti pelkästään taaksepäin katsovaa, vaan mukana on
dissonanssia, joka paljastaa sinfonian 20. vuosisadan luomukseksi.
Vaikka itse olenkin musiikin suhteen melko konservatiivinen, eivät
modernistiset tai sen jälkeen taidemusiikkiin tulleet piirteet ole
minulle itsessään vastenmielisiä; mutta Alwynin teoksissa ne eivät tunnu
kehittävän mitään mielenkiintoista. Ensimmäisessä sinfoniassa on
muutamat hienot hetkensä - esimerkiksi finaalin lähes parodiaan
muunneltava fanfaariaihe on nokkela idea, joka saa arvoisensa käsittelyn
- mutta muutoin se on minusta ponneton ja ylivirittynyt.
Kolmannen
sinfoniansa Alwyn sai valmiiksi vuonna 1956. Se on huomattavasti
esikoissinfoniaa modernimpi teos. Radikaaliksi sitä ei kuitenkaan voi
väittää. Tässä teoksessa on minusta nro ykköstä enemmän vetoa puhtaasti
liike-energisessä mielessä, muttei juurikaan viehätysvoimaa, mitä
esikoissinfoniassa taas on hieman enemmän. Alwyn pyrkii teoksessa omien
sanojensa mukaan (häntä lainataan levyn esittelyteksteissä) kehittämään
oman versionsa Schönbergin & co:n kehittämästä sarjallisesta
sävellyssysteemistä. Sinfoniassa on jälleen kerran kiitettäviä piirteitä
- se on huolellista työtä, ja säveltäjällä on selvästi visio siitä,
millä tavalla 1800-lukulainen melodinen traditio ja 1900-luvun
modernismi voitaisiin sulauttaa yhteen. Ikävä kyllä tämä visio ei
minusta ole erityisen vangitseva tai pysäyttävä tai sellainen, jonka
muottiin tuotettua musiikkia välittäisin kuunnella kovin paljoa lisää.
Paikoitellen tässä sinfoniassa on kiitettävää intensiteettiä ja
pysäyttävää rauhaisuutta, mutta lisäksi pitkät pätkät kehittelyä, joka
ei tunnu johtavan mihinkään, vaikka kapellimestari tekee jälleen
parhaansa uskotellakseen toisin. Edetessään sinfonia saa
väistämättömyyden tuntua, ja välillä intohimokin nostaa päätään, mutta
minua ei kuulijana oikein vain jaksa kiinnostaa. Teoksen loputtua
minulla on vaikutelma keskinkertaisesta 1900-luvun sinfoniasta, jossa
oli "ihan kivoja" piirteitä mutta jota en oikeastaan viitsisi
toistamiseen kuunnella.
Lyhyesti:
kaksi epätyydyttävää sinfoniaa, joiden pitäisi teoriassa toimia
romanttisesta orkestraatiosta pitävien ja modernistisia piirteitä
sietävien kohdalla. Melko tasapaksua ainesta, joka jättää
muistivaikutelmat epämääräisestä keskinkertaisuudesta. Yritystä on, ja
varsinkin myöhemmässä teoksessa orkesteri ja kapellimestari saavat vedon
päälle, mutta musiikillinen aines on minusta enimmäkseen tahattoman
alakuloista ja velttoa. Äänitys kuulostaa varsin luonnolliselta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti