Sanapariin azerbaidžanilainen säveltäjä
törmää meillä harvoin. Ja kun siihen törmää, on todennäköisesti kyse
Eurovision musiikki-infernon syöveristä, jossa uliseva arabipoppi
yhdistyy aasinkuohintatraditioon. Sellaisesta musiikista haluan
pysytellä turvallisen välimatkan päässä. En olisi yllättynyt, jos
presidentti Ilham Alijevin hallinto käyttäisi azerbaidžanilaista
popmusiikkia oppositioaktivistien kuulusteluun.
Viime vuonna tein kuitenkin azerbaidžanilaisen musiikkiheräteostoksen. Hankin uteliaana levyllisen Fikret Amirovin (1922-1984) orkesteriteoksia. Amirov: Shur; Kyurdi Ovshari; Gyulistan Bayati Shiraz; Azerbaidžanilainen kapriisi. Venäjän filharmoninen orkesteri, joht. Dmitri Jablonski. Naxos, äänitetty 2009.
Amirov
syntyi Ganjan kaupungissa musikaaliseen perheeseen. Hänen isänsä oli
taitava kansanmuusikko, ja nuori Amirov eteni Azerbaidžanin
neuvostotasavallan valtiolliseen konservatorioon säveltämistä
opiskelemaan. Käytyään haavoittumassa suuressa isänmaallisessa sodassa
hän saattoi sävellystutkintonsa loppuun ja ryhtyi virallisesti
ammattisäveltäjäksi.
Hän menestyi. Yleisö piti hänen teoksistaan, Dmitri Šostakovitš kehui häntä, ja vuonna 1965 hän sai Neuvostoliiton kansallistaiteilijan tittelin (ja oletettavasti sen mukana tulevan emaloidun kunniamerkin). Olipa hän myös sosialistisen työn sankari.
Hänen teoksiaan esitettiin ainakin jonkin aikaa myös kansainvälisesti.
Yhdysvalloissa Amirovia pyrki tekemään tunnetusti erityisesti
kapellimestari Leopold Stokowski.
Amirov
oli monipuolinen ja tuottelias säveltäjä. Hänen tuotantonsa käsittää
sinfonioita, sävelrunoja, konserttoja, orkesterisarjoja, lauluja,
baletteja, elokuvamusiikkia ja oopperoita. Hän kehitti myös uuden
länsimaisen taidemusiikin lajityypin, sinfonisen mugamin. Näin
mahtipontisesti ainakin tämän albumin esittelytekstit asian ilmaisevat.
Mugam
on azerikulttuurin traditionaalinen laulukertomus, jota säestetään
perinnesoittimilla. Amirovin tältä pohjalta kehittelemä
orkesterimusiikkityyppi ei ole niin vallankumouksellinen kuin albumin
merkinnöissä annetaan ymmärtää. Sinfoniset mugamit ovat rytmikkäitä ja
episodimaisia rapsodioita, joissa on runsaasti kansanmusiikkiaineksia.
Vertailukohtia on venäläisessä musiikkitraditiossa yllin kyllin: tämän
albumin teokset tuovat usein mieleen Nikolai Rimski-Korsakovin, Aleksandr Glazunovin ja muiden venäläisten romantikkojen suurisuuntaiset "eksoottisvaikutteiset" orkesteriteokset.
Amirovin
sävellystyyli rakentuu siis vahvasti kahdelle traditiolle: länsimaisen
taidemusiikin perustalle sellaisena kuin se Venäjällä romanttisella
tyylikaudella ilmeni ja azerbaidžanilaiselle kansanmusiikille. Se on kuitenkin huomattavan innovatiivista ja jännittävää. Amirov on näissä leimallisen azerbaidžanilaisissa teoksissa ilmaisultaan selkeämmin kansallinen kuin esimerkiksi armenialainen säveltäjäkollega Aram Hatšaturjan.
Teokset
ovat hyvin melodisia, rytmikkäitä ja hyvin värikkäitä. Amirov osaa
rakentaa toimivan rapsodian, jossa ei ole hapuilua tai päämäärätöntä
viipyilyä. Hän myös käyttää orkesteria erinomaisesti: puupuhaltimet
saavat ihastuttavia, lähes juovuttavia melodioita, vaskien soolot ovat
aina vavahduttavia, ja myös jousisto, joka usein "eksoottisiksi"
tarkoitetuissa teoksissa lopulta paljastaa läpitunkevan länsimaisuuden,
sopeutuu musiikilliseen ainekseen (josta osa on aivan oikeita
kansanmelodioita Kaukasukselta). Lopputulos on niin vakuuttava ja ennen
kaikkea niin viihdyttävä, että kuulija uppoaa siihen. Usein vaikutelma
ei olekaan sellainen, että tässä nyt säveltäjä on sovittanut etnistä
musiikkia "universaalille" länsimaiselle orkesterille, vaan että
orkesteri olisi sopeutettu tiettyyn etnisen musiikin traditioon. Välistä
Amirov vaikuttaa tietoisesti leikittelevän tällaisilla ajatuksilla:
esimerkiksi Kyurdi Ovsharissa hän sijoittaa teokseen hyvin
lyhyen, mutta merkittävän ja yllättävän osuuden pianolle, jonka ääntä ei
tunnu olevan mahdollista deokkidentalisoida (perkele mikä sana) ikään
kuin korostaakseen kahden yhteen saattamansa musiikkitradition eroja ja
siten ehkä omistautumistaan molemmille. Ilmiselvää näet on, että
säveltäjä rakastaa länsimaisen orkesterin tarjoamaa väripalettia ja
täyteläisyyttä siinä missä kotimaansa kansanmusiikin harmonioita ja
rytmejä.
En
kadu tätä hyvin viihdyttävää, tunnelmallista ja dramaattisia
vaikutelmia tarjoavaa heräteostosta. Mutta mikä ehkä toimii
tarkkanäköisen ja tyylitajuisen kahden kulttuurin säveltäjän kohdalla,
ei välttämättä tuota yhtä ylentäviä ja nautittavia tuloksia... muilla
tasoilla. Siksi pyrin jättämään balkanilais-lähi-itä-kaukasialaisen
tuskallisen diskoeksotiikan kauhukabinetiksi muuttuneen Eurovision
laulukilpailun jälleen väliin.
Lyhyesti: tarttuvia ja toimivia azerbaidžanilaisia orkesterirapsodioita,
jotka tarjoavat värikylläisyyttä, jännitettä ja ilahduttavan
monipuolista melodian- ja orkesterinkäyttöä. Tällaisia voisi kuulla
mielellään livenäkin alkusoittoina. Musiikkia tunteva ystäväni tiivisti
musiikin sitä kuunneltuaan epähienosti ja karrikoidusti, mutta silti
jokseenkin osuvasti yhteenvetoon Kebab-Rimski.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti