Levyhyllyssä etenemme tänään pirtein puhalluksin Bachin huilusonaatteihin, jotka ovat kaikki kätevästi samalla kaksoislevyllä.
Bach:
Huilusonaatit (BWV 1020, 1030, 1031, 1032, 1033, 1034, 1035, 1039).
Emmanuel Pahud, huilu; Trevor Pinnock, cembalo; Jonathan Manson, sello;
Silvia Careddu, toinen huilu (BWV 1039). EMI, 2CD, äänitetty tammikuussa
2008 Teldex Studiossa Berliinissä.
Hyvät
uutiset ovat, että kansikuva on albumin vähiten onnistunut osuus.
Ilmeisesti EMI päätti haeskella tällä valinnalla latinoiskelmän jo
löytäneiden, mutta Bachia arastelevien kuluttajien ryhmää. Vaikka
sveitsiläinen huilisti näyttääkin Internet-seuranhakupalvelun
profiilikuvaan harjoittelevalta tapaukselta, on hänen soittonsa kokonaan
toinen asia.
Hän
soittaa erittäin hyvin. HIP-intoilijat voivat lopettaa lukemisen saman
tien, sillä Pahud käyttää modernia huilua eikä autenttisen barokkista
termiittipesää. Minä pidän huilusta, toisin kuin esimerkiksi Aristoteles
ja Mozart, ja haluan kuulla instrumenttia käytettävän taidokkaasti ja
tunnelmallisesti. Pahudin soitto on pakotonta ja yksityiskohdat ovat
korostamattoman huoliteltuja. Hän puhaltaa vivahteikkaasti ja antaa
ilmalle tilaa virrata sujuvasti. Huilisti pitää näissä esityksissä
jöötä, mutta hän tekee sen tuodakseen esiin musiikin kauneuden. Kuten
varmaankin olen jo tehnyt selväksi, minulle Bach ei ole erityisen
kiinnostava soveltavana matemaatikkona, ja siksi arvostan tulkintoja,
jotka tuovat esiin pikemminkin inhimillisyyttä tasalaatuisen,
täsmällisen tarkkuuden asemesta.
Tämän
ei tule tarkoittaa huolimattomuutta. Pahudia ei voi moisesta syyttää,
vaan hänen ansionsa onkin juuri siinä, että tarkkuus ja tekninen
mestaruus on kyetty yhdistämään musiikilliseen tilannetajuun. Se on
enemmän kuin uskollinen nuottienluku tai tarkka jäljitelmä Bachin
mahdollisesta intentiosta; se on elävä ja jännittävä esitys, jonka
etenemistä on ilo seurata.
Huilun
hellä kauneus tulee esille (jälleen kerran) sonaattien hitaissa
keskusosissa. Kansikuvan lisäksi ainoat moitteet tulevat
cembalo-osuudesta. Pinnock on tämän soittimen alalla tunnustettu ja
arvostettu mestari, joten kyse saattaa olla äänitysteknisestä ongelmasta
- mutta joka tapauksessa cembalon sointi on paikoin hieman turhan
terävä minun korviini. Nämä pikku puutteet eivät kykene upottamaan tätä
hienoa kaksoislevyä, joka on siitäkin hyvä, että Bachin huilumusiikista
ei juuri vastaavia yksittäisenä albumina saatavilla olevia
kokonaislevytyksiä turhan paljoa ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti