Bachin
valta levyhyllyssä jatkuu, nyt puupuhaltimien parissa. Bachin konsertot
oboelle ja oboe d'amorelle - ihastuttavalle, raukean seesteisellä
äänellä siunatulle oboen variantille - eivät ole ikävä kyllä säilyneet,
mutta tutkijat otaksuvat, että säveltäjän cembalokonsertot ovat
saattaneet olla alun perin oboekonserttoja, jotka Bach olisi sitten vain
sovittanut uudelleen. On suuri harmi, että juuri cembaloversiot ovat
säilyneet. Onneksi kuitenkin cembalokonsertoista on tämän
alkuperäteorian nojalla rekonstruoitu Bachin konsertot oboelle ja oboe
d'amorelle. Nämä ennallistukset ovat tällä levyllä.
Bach:
Konsertot oboelle ja oboe d'amorelle (BWV 1053, 1055, 1056, 1060).
Christian Hommel, oboe/oboe d'amore; Lisa Stewart, viulu; Kölnin
kamariorkesteri, Helmut Müller-Brühl. Naxos, äänitetty Deutschland
Radion studioilla Kölnissä marraskuussa 1996.
Levy
on ytimekkäästi nautinnollinen. Musiikki on melodisinta,
rakastettavinta ja hellintä Bachia. Oboen ja varsinkin ikävän harvoin
kuullun oboe d'amoren ystäville tämä lienee väistämätön hankinta, mutta
on suositeltavissa myös muille barokkimusiikin ystäville, sillä se
paikkaa historian julmuudesta aiheutuneen aukon Bachin tuotannossa ja
onnistuu siinä kehuttavasti. Hommel soittaa luontevan hillitysti, ilman
elostelijan briljeerauksia, ja orkesteri on juonessa mukana: kaikki
luottavat siihen, että musiikki kantaa omilla ehdoillaan. He ovat
oikeassa: esimerkiksi levyn lyhin teos, BWV 1056, saa mahdutettua
yhdeksään ja puoleen minuuttiin (tempot ovat kauttaaltaan ripeät, mistä
pidän) huiman määrän huiman kauniita melodioita. Tämä on
rekonstruktionakin Bachia parhaimmillaan, ja huomaan joskus unohtuvani
tämän levyn pariin samalla tavalla kuin voin unohtua erittäin hyvän
abstraktin maalauksen pariin, seurana vain autuas tyhjyys ja mielihyvä,
jotka jäävät jäljelle ajantajun paettua.
Se, joka käytti alkuperäiset konsertot kalankääreiksi tai muuhun tarpeelliseen, teki todella pahan asian.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti