Toisinaan elokuvasäveltäjiksi profiloituneet sentään pääsevät "vakavien" säveltäjien seuraan. Ranskalainen Georges Auric (1899–1983) oli 1920-luvulla maansa musiikillisen avantgarden eturintamassa ja vieläpä sisäpiirin korsussa Pariisissa. Les Six eli Kuusikko oli ranskalaisten modernistisäveltäjien löyhä ryhmittymä, joka muodostui ensimmäisen maailmansodan aikana. Auricin lisäksi siihen kuuluivat Louis Durey, sveitsiläinen Arthur Honegger, Darius Milhaud, Francis Poulenc ja ryhmän ainoa nainen Germaine Tailleferre. Kestävintä säveltäjänmainetta ovat saavuttaneet Honegger, Milhaud ja erityisesti Poulenc. Les Six piti yllä erittäin aktiivisia poikkitaiteellisia tuttavuuksia, ja ryhmän jäsenillä oli hyvät suhteet mm. Pablo Picassoon, Henri Matisseen, Gillaume Apollinaireen, André Bretoniin ja Jean Cocteau'hon. Säveltäjäkuusikko otti löyhäksi esikuvakseen eriskummallisen pianistisäveltäjä Erik Satien ja pyrki raivaamaan Ranskan musiikille uuden tien wagnerismin ja impressionismin jäljiltä.
Auric ei ollut ryhmän taiteellisesti menestyneimpiä jäseniä. Hän tosin sävelsi useita kiitettyjä näyttämöteoksia, mm. baletteja Sergei Djagileville, mutta hänen lahjojensa katsottiin kalpenevan muiden ryhmäläisten rinnalla. Auric kuitenkin tienasi varsin mukavasti elokuvamusiikilla: hän sävelsi musiikin yhteensä liki sataan elokuvaan, joista mainittakoon esimerkkeinä Moulin Rouge (1952) ja Loma Roomassa (1953).
Hyvä, täytä tai puhdista piippusi, Auric. Niin juuri pitää tehdä, kun joku ottaa sinusta valokuvaa: keskittyä räpläämään ihan muuta. Se osoittaa, että välität. |
Auric: Kaunotar ja hirviö. Moskovan sinfoniaorkesteri ja Axios-kuoro, joht. Adriano, kuoron joht. Sergei Krivobokov. Naxos, äänitetty Mosfilm-studiolla Moskovassa joulukuussa 1994.
Kansikuva ei edusta elokuvan visuaalista ilmettä. |
Olen hyvin epäileväinen sellaisia taiteilijoita kohtaan, jotka pyrkivät aggressiivisesti esiintymään vain yhdellä nimellä. Sveitsiläissyntyinen Adriano, joka ei tunnu haluavan jakaa sukunimeään tai syntymävuottaan, on kuitenkin tässä osoittanut olevansa pystyvä ja tyylitietoinen kapellimestari. Vaikka hänen taiteilijanimensä kuuluu brasilialaiselle jalkapalloilijalle eikä klassisen musiikin tekijälle, on hän silti ilmeisen onnistuneesti editoinut Auricin alkuperäisen käsikirjoituksen, jonka vieläpä itse löysi (sen luultiin pitkään päätyneen tuhon omaksi). Moskovan sinfoniaorkesterin herkässä ja vivahteikkaassa suorituksessa ei ole valittamista. Ja vaikka olisikin, ei alalla tunnu olevan paljon kilpailua: tämä näyttää olevan ainoa saatavilla oleva levytys.
Lyhyesti: hyvin omaperäinen, vaihteleva ja väliin kuin kiusoittelevasti pakoon juokseva tunti balettimaista salaperäisyyttä - ja samanaikaisesti kappale elokuvahistoriaa. Sopii modernismia kohtaan avoimille Ravelin ihailjoille ja hieman epätyypillisemmän elokuvamusiikin kokeilemista harkitseville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti