Bach:
Kosketinsoitinkonsertot BWV 1052-1058; Ranskalainen sarja nro 5 BWV
816. Andrei Gavrilov, piano; Academy of St Martin in the Fields, Sir
Neville Marriner. EMI (2CD), äänitetty Abbey Roadin ykkösstudiossa
Lontoossa ja Slovakian filharmonisessa orkesteritalossa Bratislavassa
1984-86.
Tällä
kaksoislevyllä pianisti Andrei Gavrilov esittää Bachin
kosketinsoitinkonserttoja instrumentilla, jollaisia ei Bachin aikana
ollut. Kokoelmassa on seitsemän kosketinkonserttoa, jotka esitetään
modernilla flyygelillä. Muutamat teoksista tunnetaan paremmin ja
laajemmin muissa muodoissa: BWV 1054 on sovitus säveltäjän aiemmasta
viulukonsertosta ja BWV 1057 taas on sovitus neljännestä
brandenburgilaisesta konsertosta. Muutenkin Bach kierrätti näihin
konserttoihinsa ainesta mm. kantaateistaan.
Piano
ei ole yhtä säksättävä instrumentti kuin cembalo, ja nykyaikainen
flyygeli tuo musiikkiin tyylikästä linjakkuutta, joka pukee sitä. Näitä
konserttoja on ainakin minun vaikea kuunnella läpi yhdeltä istumalta.
Vaikka ne ovat lyhyehköjä, on kaksi konserttoa silti minulle
jonkinmoinen yläraja, jonka jälkeen nämä alkavat turruttaa. Musiikki ei
ole emotionaalisesti kovinkaan latautunutta, mutta siitäkin huolimatta
Gavrilovin soitto vaikuttaa etäiseltä ja eristäytyvältä, eikä tätä
vaikutelmaa lievitä edes ajoittainen (ja huomattava) ankaruus. Se ei
tunnu vapautuneelta.
Gavrilovin
ansioiksi on tunnustettava soiton erinomainen selkeys ja mahtava
ketteryys. Joskus hän malttaa "unohtua" hetkeksi hieman reflektoivamman
soiton pariin: silloin nämä esitykset ovat nautittavimmillaan. Minun
makuuni Gavrilov on kuitenkin hieman turhan usein armoton ja jopa
hyökkäävä. Hänellä on usein päällä hieman liian suuri vaihde. BWV 1052
ja 1056 ovat minusta kokoelman onnistuneimmat ja nautittavimmat
esitykset, ja niissä virtuoosi malttaa päästää soittoonsa runsaammin
herkkyyttä. Marrinerin johtama orkesteri suoriutuu työstään hienosti, ja
äänityksessä on panostettu selkeyteen: piano ei huku eikä hukuta, vaan
yhteispeli sujuu erittäin luontevasti. Soolopianoteoksena Ranskalainen
sarja nro 5 on hieno lisä, ja siinä Gavrilov malttaa jälleen päästää
musiikin runollisemmankin puolen esiin.
Tämä
kaksoislevy on hieman epätasainen kokonaisuus, mutta vain tulkinnan
kannalta, ja tässä suhteessa mieltymykset voivat olla hyvin
yksilöllisiä. Joka tapauksessa julkaisun hinta-laatusuhde on
erinomainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti